BMW tar inte ansvar för sina garantiåtagande. Har dom rätt?

Här diskuterar du bilar som börjar på bokstaven A till och med I – från Alfa Romeo till Infiniti.

Moderatorer: Mattias Rabe, Rikard Ainz

BMW tar inte ansvar för sina garantiåtagande. Har dom rätt?

Inläggav ae86drift » lör 20 mar 2010, 14:50

Min mor har en bmw 320i -08 som gått ca 3000mil.

och i vintras efter bilen ståt en vecka under utlandssemester började den gula motor lampan lysa i bilen.
hon kontaktade genast sin bmw återförsäljare som tog in bilen. man tittade bara över vätskerna och konstatera att det var brist på olja, detta fylldes på och mamma fick betala (borde inte fri serviceavtalet ta den kostnaden?).
Ca en månad senare började lampan lysa igen och man tog in bilen för felsökning, man konstaterade att det var fel på vevhusventilationen vilket man tyckte var självförvållat då det hade varit en väldigt kall vinter och att hon inte kört tillräkligt långa sträckor. ( hon pendlar 6mil om dagen)
Detta skulle alltså inte bmw stå och mamma skulle få en nota på 6000+. hon kontaktar bmws eget försäkringsbolag där hon har sin bilförsäkring som tycker saken är förjävligt och dom hävdar maskinfel. dock efter 2veckor görs bilen vid då försäkringsbolaget inte tycker att mamma som kund skall drabbas (dock tillkommer ju självrisk på 2500 plus 25% av hyrbilskostnaden som hon får betala).
När hon nu igår får hämta bilen berättar man att det var en vevstake som var sönder men man hävdar fortfarande att mamma är skyldig till skadan! detta är general agenten som går in och säger.

för mig låter detta helt bisarrt, att min mor skall ha lyckats misshandla sönder en vevstake på en 2år gammal bil som inte gått mer än 3000mil. hon är en duktig bilförare med respekt för hastighet.
skulle ju misstänka att det är gjutna stakar i motorn, så i mina öron känns det som något gått fel i gjutningsprocessen. om jag vore bmw skulle jag skämmas ögonen ur mig när en såpass ny bil samt att man skyller det på kunden.
Vår familj har handlat bmw från samma firma i över 30år utan ett enda problem, dock har man nu byt ägare. vilket enligt min mor har varit mkt otrevliga (spydiga kommentarer) och inte alls hjälpsamma.

Så i det stora hela verkar det ju oavsett vad man har för garantier vid nyköp så kan företagen skita fullständigt i dom.

Så vad tycker ni, tror ni verkligen att min mor kan vara skyldig till haveriet? hur hade ni gått vidare? (försäkringsbolaget tyckte mor skulle göra allt för att få bmw skall ta det) vilka eller vad kan man kontakta?
ae86drift
Passagerare
Passagerare

Re: BMW tar inte ansvar för sina garantiåtagande. Har dom rä

Inläggav Hydrazine » sön 21 mar 2010, 17:14

I stort håller jag med dig att BMW bör ta det fulla ansvaret för att bilen uppenbart inte tål att köras i svenskt klimat ens på de relativt långa körsträckor som här varit fallet utan att få problem med vevhusventilationen. De flesta kör betydligt kortare sträckor än så och jag tror inte att BMW i bilens instruktionsbok avråder från detta ens vid sträng kyla.

Troligtivs har det bildats is på olämpliga platser i vevhusventilationen av det vatten som naturligt samlas i vevhuset varvid oljeförbrukningen har ökat dramatiskt till följd av ej korrekt fungerande vevhusventilation. Problemet med vevhusventilationen kan sedan i sin tur antingen direkt på grund av vattnet i oljan eller indirekt på grund av låg oljenivå medfört att smörjningen av motorns mest känsliga delar (vevstakslagren) har blvit så dålig att lagret har skadats. Efter att lagret har skadats så är det möjligt att även själva vevstaken har skadats så att även den måste bytas samtidigt som lagret.

Förutsatt att din mamma kollade oljan emellanåt som det säkert krävs enligt bilens instruktionsbok och hon stannade när motorn varnade om låg oljenivå så borde BMW ta på sig det fulla ansvaret tycker jag, men om det tydligt framgått i displayen att oljenivån varit låg och din mamma ändå kört vidare utan åtgärd och om hon aldrig kollat oljenivån i övrigt så får man nog ändå anse att hon bär en viss skuld i att vevstaken skadades till följd av problemen med vevhusventilationen.

Vevstaken i denna motor är garanterat smidd precis som i alla andra motorer idag, så skada på grund av gjutfel lär det knappast vara tal om och vad jag förstår så har vevstaken varken gått av eller böjts eftersom det skulle inneburit betydligt större skador än de du berättar om.
En på grund av skuret lager skadad vevstaken i sig bör inte heller kunnat leda till ökad oljeförbrukning, så jag förutsätter att skadan på vevstaken är ett följdfel snarare än orsaken.

Det är föga förvånande att försäkringsbolaget vill att BMW skall ta på sig skadan, för de vill ju naturligtiv helst undvika att tvingas ta skadan på maskinskadeförsäkringen. Det är därför mycket olyckligt och förvånande att de tycker att det är din mammas sak att driva det ärendet för att hon också har att vinna på ett sådant utfall.

Tråkigt när sådant här händer, men tyvärr är det baserat på din berättelse omöjligt att säga om din mamma är skuldfri eller hade kunnat undvika skadan på vevstaken genom att agera annorlunda. Problemet med vevhusventilationen är dock tveklöst BMWs fel och paralleller kan göras med de problem som SAAB hade för några år sedan. Tyvärr måste många fler drabbas för att BMW skall "tvingas" erkänna att det är fråga om ett konstruktions- eller funktionsfel hos vevhusventilationen som kan orsaka detta problem utan möjlighet för bilägaren att förhindra.

Mitt råd är nog att kontakta ARN (Allmänna reklamationsnämnden) eftersom din mamma behöver uppbackning om BMW inte ger sig frivilligt.
Hydrazine
Förstabilsförare
Förstabilsförare

Inläggav johanaxe » mån 22 mar 2010, 23:15

Jag håller med om att Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är rätt väg.

Saken blir granskad av en oberoende part, som är van vid liknande frågeställningar.

Man kan dock ha i åtanke att ARN inte är tvingande, utan bara kan komma med en rekommendation till en näringsidkare. Denne är alltså inte juridiskt tvingad att följa en rekommendation, som går på anmälarens linje. Däremot brukar det oftast bli så i alla fall, eftersom det inte ser bra ut att någon gång ha gått emot en rekommendation från ARN.

Sedan skall man ju ha klart fört sig att det inte finns någon som helst garanti för att ARN alltid går på anmälarens linje... ;-)
/Johan Axelsson
Användarvisningsbild
johanaxe
Förstabilsförare
Förstabilsförare

Inläggav johanaxe » fre 26 mar 2010, 23:17

En annan sak som slog mig; Har inte BMW service-indikator, som efter körsätt skall indikera när det är dags för service?

Om det är så skall man väl inte behöva göra annat än att köra bilen som man gör och sedan serva bilen när indikatorn säger att det är dags?

Någon som vet mer?
/Johan Axelsson
Användarvisningsbild
johanaxe
Förstabilsförare
Förstabilsförare

Återgå till Bilmärken A-I