Min mor har en bmw 320i -08 som gått ca 3000mil.
och i vintras efter bilen ståt en vecka under utlandssemester började den gula motor lampan lysa i bilen.
hon kontaktade genast sin bmw återförsäljare som tog in bilen. man tittade bara över vätskerna och konstatera att det var brist på olja, detta fylldes på och mamma fick betala (borde inte fri serviceavtalet ta den kostnaden?).
Ca en månad senare började lampan lysa igen och man tog in bilen för felsökning, man konstaterade att det var fel på vevhusventilationen vilket man tyckte var självförvållat då det hade varit en väldigt kall vinter och att hon inte kört tillräkligt långa sträckor. ( hon pendlar 6mil om dagen)
Detta skulle alltså inte bmw stå och mamma skulle få en nota på 6000+. hon kontaktar bmws eget försäkringsbolag där hon har sin bilförsäkring som tycker saken är förjävligt och dom hävdar maskinfel. dock efter 2veckor görs bilen vid då försäkringsbolaget inte tycker att mamma som kund skall drabbas (dock tillkommer ju självrisk på 2500 plus 25% av hyrbilskostnaden som hon får betala).
När hon nu igår får hämta bilen berättar man att det var en vevstake som var sönder men man hävdar fortfarande att mamma är skyldig till skadan! detta är general agenten som går in och säger.
för mig låter detta helt bisarrt, att min mor skall ha lyckats misshandla sönder en vevstake på en 2år gammal bil som inte gått mer än 3000mil. hon är en duktig bilförare med respekt för hastighet.
skulle ju misstänka att det är gjutna stakar i motorn, så i mina öron känns det som något gått fel i gjutningsprocessen. om jag vore bmw skulle jag skämmas ögonen ur mig när en såpass ny bil samt att man skyller det på kunden.
Vår familj har handlat bmw från samma firma i över 30år utan ett enda problem, dock har man nu byt ägare. vilket enligt min mor har varit mkt otrevliga (spydiga kommentarer) och inte alls hjälpsamma.
Så i det stora hela verkar det ju oavsett vad man har för garantier vid nyköp så kan företagen skita fullständigt i dom.
Så vad tycker ni, tror ni verkligen att min mor kan vara skyldig till haveriet? hur hade ni gått vidare? (försäkringsbolaget tyckte mor skulle göra allt för att få bmw skall ta det) vilka eller vad kan man kontakta?