Rådjur

Trafiken är ett hett ämne i Sverige i dag. Här kan du diskutera allt från skatter, via fartkameror till landets många uselt underhållna vägar.

Moderatorer: Mattias Rabe, Rikard Ainz

Rådjur

Inläggav R.Andréasson » ons 06 jun 2007, 17:37

Funderade på en sak. Springer det fler rådjur över vägen nu än förr? Det senaste året har jag varit ytterst nära att köra på rådjur flera gånger. Har jag fel när jag säger att det inte alls var så många som sprang över vägen för några år sedan? Jag tycker det är relativt obehagligt att det dyker upp rådjur framför bilen och får erkänna att jag haft tur som inte kört på något rådjur under hela min "karriär" som bilförare.

P.S. Hörde om ett par som lyckats krocka med en hund i ett villaområde. Borde man beröva körkortet? D.S.
R.Andréasson
Sportbilsförare
Sportbilsförare

Inläggav Wall » ons 06 jun 2007, 22:48

Jag vet inte, har inte haft körkort så länge men det kan ju vara möjligt. Annars så rör sig ju skogens djur sig rätt så bra nu på sommarkanten. :D

Mvh
Wall
Saab 900 2,0T SE Coupé -95
Saab 9-5SC Aero -02
Wall
Familjebilsförare
Familjebilsförare

Inläggav Nils Åke Nilsson » tor 07 jun 2007, 10:20

Ja det är nog betydligt fler rådjur nu än för ett antal år sedan.
Vi har ju visserligen fått en ökning av antalet lodjur som håller ner stammen något men frysboxjägarna håller ju ner lostammen eftersom de inkräktar på deras revir. :cry:

Körde själv på ett rådjur för ett antal år sedan och trots att farten bara var 50km/h blev skadorna ganska omfattande, en strålkastare ett fjärrljus och grillen.
En ekonomisk fördel var att innan jag hann reparera skadorna så blev jag påbackad så att skärmen också skadades så allt gick på samma nota. :oops:

Det positiva är väl att annars att älgstammen verkar minska, älgen anser jag vara ett av de farligaste djur som finns.
Risken att skadas väldigt illa vid en älgolycka är ju väldigt stor. :(

Men nu ökar ju vildsvinsstammen enormt och det blir ju nästa trafikfara, även om de kanske inte orsakar lika stora personskador som älgen, så blir det nog ändå omfattande skador.

Sedan det där med hunden. Var den bunden?
Nils Åke Nilsson
Familjebilsförare
Familjebilsförare

Inläggav R.Andréasson » tor 07 jun 2007, 21:22

Hunden sprang löst.
R.Andréasson
Sportbilsförare
Sportbilsförare

Inläggav Nils Åke Nilsson » tor 07 jun 2007, 22:40

Då tycker jag det var hundägarens fel!! :evil:
Han borde ju straffas det var ju han som gjorde fel, han hade ju kunnat orsaka en allvarlig olycka! :twisted:
Nils Åke Nilsson
Familjebilsförare
Familjebilsförare

Inläggav R.Andréasson » fre 08 jun 2007, 09:25

Jo, jag tror vid eftertanke att du har rätt. Nu råkade den stackars hunden dö också. Fast här hemma har vi ett annat roligt fenomen. Gatan har blivit lekpark. Bor i ett traditionellt villaområde och på gatorna är det barn och leker ständigt. Det finns en lekpark 100 meter bort. Jag fasar för den dagen jag eller någon annan har ett barn under bilen. Föräldrarna är inget vidare som låter barnen leka på en relativt vältraffikerad väg.
R.Andréasson
Sportbilsförare
Sportbilsförare

Inläggav Nils Åke Nilsson » mån 11 jun 2007, 09:01

Vi har samma problem där jag bor.
Men vår gata är en lågt trafikerad återvändsgata med hastighetsbegränsning till 30 km/h (som ju egentligen är för högt i ett villaområde).

Att få föräldrarna att uppfostra sina barn så att de håller sig från gatan tror jag är omöjligt.

Har ni gemensamt i området försökt påverka kommunen så att de inför hastighetsbegränsning?

En 30-skylt utgör för de flesta en automatisk uppmaning att ta det extra försiktigt och är betydligt bättre än de hemmagjorda "lekande barn"-skyltarna.
Nils Åke Nilsson
Familjebilsförare
Familjebilsförare

Re: Rådjur

Inläggav Spirit » tis 16 mar 2010, 08:44

Som dessa mer osmakliga skyltar som en del stollar till föräldrar sätter upp med budskapet ,
(Kör sakta.Levande barn) !?. :? Själv har jag aldrig sett döda barn leka på vägen.
Spirit
Passagerare
Passagerare

Inläggav nisse » tis 16 mar 2010, 16:12

Nä, det hade varit ganska ruskigt!
Fast om man ser det kallt kan man ju inte skada dom om man kör på dom!
nisse
Familjebilsförare
Familjebilsförare

Inläggav Coolg8 » tis 16 mar 2010, 17:16

Största orsaken den här vintern är den stora snömängden. djuren söker sig upp på bara marker.

Det är bara att kolla på SJ de har aldrig haft så mycket viltolyckor som den här vintern.
Tågen klarar alla kollisioner upp till rådjurs storlek sen börjar det bli problem. Älgar är visst värst då de oftast lyckas med att demolera kopplingsanordningarna vilket gör att loket måste in på reparation.

Enligt någon på SJ var det de som skapade den stora lokbristen den här vintern och inte snön och kylan direkt.

För övrigt anser jag att rådjur och vildsvin gör sig bäst på grillen.
Coolg8
Passagerare
Passagerare

Inläggav Spirit » tor 25 mar 2010, 12:45

Något man fick lära sig på trafikskolorna för ca tre årtionden sedan var att vid skymning och gryning rör sig vilt mer än övrigt på dygnet pga att djuren söker skydd och mat där de nu korsar olika vägpartier vilket också stämmer bra med vid vilka tidpunkter de flesta av dessa olyckor äger rum.Inte alltid som sagt men alltför ofta.
Spirit
Passagerare
Passagerare

Inläggav R.Andréasson » fre 09 apr 2010, 16:07

Spirit skrev:Något man fick lära sig på trafikskolorna för ca tre årtionden sedan var att vid skymning och gryning rör sig vilt mer än övrigt på dygnet pga att djuren söker skydd och mat där de nu korsar olika vägpartier vilket också stämmer bra med vid vilka tidpunkter de flesta av dessa olyckor äger rum.Inte alltid som sagt men alltför ofta.

Jo, det stämmer bra att man fick lära sig det och det tror jag inte man ändrat. Däremot så när jag skrev inlägget (för väldigt länge sedan) hade det varit väldigt många rådjur ute på vägarna. Man märker ju om man får bromsa lite oftare.
R.Andréasson
Sportbilsförare
Sportbilsförare

Inläggav Swenson » mån 16 aug 2010, 11:26

Spirit skrev:Något man fick lära sig på trafikskolorna för ca tre årtionden sedan var att vid skymning och gryning rör sig vilt mer än övrigt på dygnet pga att djuren söker skydd och mat där de nu korsar olika vägpartier vilket också stämmer bra med vid vilka tidpunkter de flesta av dessa olyckor äger rum.Inte alltid som sagt men alltför ofta.

* Möjligt men enligt mig är 30 år gammal forskning ganska irrelevant. Så sent som förra året läste jag etablerade resultat
när man kartlagt Älgar med GPS under längre perioder där deras beteende överraskade "Vilt-vetarna". Även gamla myten att älgjakten skapade
mer olyckor hade heller ingen relevans visade det sig.

* Sen ändrar även Djuren sina beteenden på 30 år får vi hoppas.

Har du statistik på Viltolyckor? Men visst kan jag hålla med... De olyckor man läser händer ofta kvällstid
(ex verkar det klippas Älgar titt som tätt på E22 mellan norrköping-Västervik. Där jag kryssar många mil men aldrig sett nån)

Men det kan ochså bero på att helt enkelt trafiken tätnar på helger/kvällar, dåliga sikten vid mörker kanske bidrar
istället för viltets rörelsemönster.... eller morgontrötta pendlade :wink:
Working all day in my Daddys garage , Driving all night ....Chasing som Mirage
Swenson
Passagerare
Passagerare

Återgå till Trafik