Octavia 1,6 2007 startar ej

Här diskuterar du bilar som börjar på bokstaven S till och med Ö – från Saab till Öööh… Volvo helt enkelt.

Moderatorer: Mattias Rabe, Rikard Ainz

Octavia 1,6 2007 startar ej

Inläggav nomorenow » sön 14 mar 2010, 09:17

Min Octavia kombi 1,6 MPI 102 hk, manuell, årsmod 2007 startar ej.

Glömde nyckeln kvar i tändningslåset över natten utomhus, med tändningen avslagen. (Inget problem där vi bor, låser inte ens dörren, än mindre bilen...)

Morgonen efter vägrade bilen starta, inte ens en antydan till att tända. Batteriet är fulladdat och i bra skick, startmotorn snurrar utan minsta seghet. Bilen har aldrig någonsin visat minsta tendens till att inte starta, tvärtom alltid hoppat igång på en halv sekund oavsett temperatur. 9000-milaservice gjord på märkesverkstad för två veckor sedan, alltid bytt olja var 1500:e mil. Full tank. Denna totala stendödhet har jag bara upplevt en gång förut, och det var en bil där startspärren slutat fungera. Finns det någon slags säkerhetsfunktion som inaktiverar startspärren om nyckeln sitter kvar i låset flera timmar med avslagen tändning? Tacksam för tips innan jag ringer för att utnyttja Immobilitetsgarantin...
nomorenow
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Re: Octavia 1,6 2007 startar ej

Inläggav nisse » sön 14 mar 2010, 10:37

Har du provat det klassiska, stäng av allt, gå ur bilen, lås den, vänta två minuter och lås upp och provstarta.
Det är ju det förslag som Bosse Bildoktorn ofta kommer med.
Han tror att det finns högre makter inbyggda i bilarna för att de ska djävlas. :twisted:
nisse
Familjebilsförare
Familjebilsförare

Inläggav nomorenow » sön 14 mar 2010, 14:09

Jo, jag har provat alla sådana varianter att låsa, vänta, låsa upp etc. utan resultat.
Nu skall jag ta loss batterikabeln och vänta en timme, har funkat på en del andra bilar...
nomorenow
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav nisse » sön 14 mar 2010, 18:06

ja det kan bli kul att höra om det funkar.
En granne med en Rover gjorde samma sak, det slutade med transportkärra till närmaste Roververkstad.
Kostnad 1500:- plus hyra för kärra.

Ibland var det betydligt bättre förr.
nisse
Familjebilsförare
Familjebilsförare

Inläggav nomorenow » sön 14 mar 2010, 20:27

Nej, det funkade inte. Får väl nyttja immobilitetsgarantin imorgon... suck.

PS: Om det faktiskt visar sig att en kvarglömd nyckel spärrar hela elektroniken så måste man ju ställa sig en aning undrande... Är det så fullständigt otänkbart att man glömmer ta ur nyckeln? Och är det då en sådan katastrof att fordonet måste spärras för all användning. Verkar ju sjukt... Jag menar, det finns faktiskt fortfarande platser på jorden där folk vanligtvis inte springer runt som stressade ekorrar och låser dörrar, fönster, bilar, cyklar etc. DS
nomorenow
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav mbw » mån 15 mar 2010, 09:32

Kan vara tändningslåset som glappar. Testa med att vrida om nyckeln och sedan pressa den inåt.

Mvh
mbw
Passagerare
Passagerare

Inläggav johanaxe » mån 15 mar 2010, 12:01

Det här är faktiskt lite underhållande - skall bli intressant att få veta vad det är som är orsaken. Äger själv en Octavia -08...
/Johan Axelsson
Användarvisningsbild
johanaxe
Förstabilsförare
Förstabilsförare

Inläggav nomorenow » tor 18 mar 2010, 00:09

Jaha, det visade sig att jag (troligen) tankat vattenhaltig bensin (på OK - tack!) som sedan frusit i bensinpumpen, vilket gjorde att säkringen gick. Eftersom jag hade assistansförsäkring kom de och hämtade bilen och tog den till verkstad som hittade felet. Man skäms... självklart borde jag ha kollat säkringarna, men när man kör bilen hem på gården, glömmer nyckeln kvar och den sedan inte startar morgonen efter - inte sjutton tänker man på brunna säkringar... utan på strejkande starspärrar och annat avancerat. Dumt men lärorikt...
nomorenow
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav nisse » tor 18 mar 2010, 11:39

Ok, du hade ju tur.

Men hur sjutton kunde du få vattenhaltig bensin?
Du tankar väl fullt vid varje tillfälle?
Om man bara häller i skvättar om fem-tio liter var gång kan ju detta inträffa, men inte om man tankar fullt.
Hör med mackägaren där du tankar vad han har för förklaring.
nisse
Familjebilsförare
Familjebilsförare

Inläggav johanaxe » tor 18 mar 2010, 11:54

Intressant!

Det kan inte vara kondens som har byggts på under de kalla halvåren? Nu är ju bilen iof inte så gammal...

Ja, att missa att kolla säkringarna är ju kanske lite simpelt, men det hade lika gärna kunnat varit jag och min bil. Tack för påminnelsen!
/Johan Axelsson
Användarvisningsbild
johanaxe
Förstabilsförare
Förstabilsförare

Inläggav nomorenow » tor 18 mar 2010, 20:35

Jag tankar alltid proppfullt, och dessutom ganska ofta eftersom bilen går 3000 mil per år, så det borde inte bli så mycket kondens. Dock, eftersom problemet uppstod efter årets första dag med plusgrader och sedan minus på natten igen, så hade jag en teori att det kanske samlats en del frusen kondens i tanken som sedan tinade upp, följde med bensinen genom silen in i pumpem och sedan frös under natten.

Men nej, hämtade bilen idag, körde en mil och sedan small säkringen igen. Pumpen drar 10 A vilket verkar mycket, dock är säkringen på 15 A. Någon som har koll på hur mycket ström pumpen skall dra? Funderar på att åka en sväng med amperemetern ipluggad, få se om det plötsligt ändrar sig. Kan ju vara en skadad kabel, även om jag tvivlar. Blir nog att byta pump. Dyrt.
nomorenow
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav johanaxe » fre 19 mar 2010, 00:21

Surt, en 2007:a känns ju fortfarande som en rätt ny bil.

Var det minusgrader när säkringen gick andra gången?
/Johan Axelsson
Användarvisningsbild
johanaxe
Förstabilsförare
Förstabilsförare

Inläggav nomorenow » fre 19 mar 2010, 13:13

Nej, fem plusgrader. Pumpen kostar ca 2000 + montering, gissar på 3500 kr totalt. 300 pilsner...
nomorenow
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav johanaxe » fre 19 mar 2010, 13:36

Oerhört dåligt!

De kan ju knappast mena att man skall behöva räkna med att byta bensinpump vart tredje år hela bilens livslängd. Det kanske är något lager i pumpen som är dåligt och gör att den drar för mycket ström pga för hög mekanisk friktion. (egentligen har jag inte en aning om det kan bli så i praktiken med just den här pumpen)

Antingen har de allmänna problem med att många pumpar behöver bytas och då borde de stå för kostnaden av det skälet, eller så har du haft otur och fått en dålig pump (mer sannolikt), men då borde de stå för kalaset av just det skälet.

Nu har ju inte VAG gjort sig kända genom åren för att direkt fjäska för sina kunder, så det ligger väl tyvärr i linje med deras allmänna "ryska styvmoderlighet" :)

Chansen för att de tar sitt ansvar (som jag tycker att de har i det här fallet) är väl dock ganska liten. Efter de två åren med garanti/reklamationsrätt är det ju upp till deras goodwill att avgöra.

Jag har alltså själv en Octavia (1.8 TSI) -08 och lite oroad blir man ju.
/Johan Axelsson
Användarvisningsbild
johanaxe
Förstabilsförare
Förstabilsförare

Återgå till Bilmärken S-Ö