Körkortsregler

Trafiken är ett hett ämne i Sverige i dag. Här kan du diskutera allt från skatter, via fartkameror till landets många uselt underhållna vägar.

Moderatorer: Mattias Rabe, Rikard Ainz

Körkortsregler

Inläggav Micke S » fre 08 maj 2009, 10:21

I alla år har jag tyckt att körskolorna borde ha någon form av kontroller,för att de inte skall kunna missbruka sitt förtroende i den omfattningen som har gjorts.
Istället kommer det bara nya regler ( den ena dummare än den andra ) och alla försvårar och fördyrar för den som skall ta körkort.

Välkomnar lagar som förbättrar något men detta är bara absurt och tillför bara körskolorna ännu mer makt ( och pengar )

Följden blir att färre tar körkort och fusket med falskleg. ökar.

Numera då man beställer "uppskrivning" får man även tiden för "uppkörning".
Uppkörningen skall göras senast 2 månader efter uppskrivningen.

Då det är ont om tider hinner många inte med detta och stressen ökar något fruktansvärt.
När man sedan inte klarat sin uppkörning två gånger,måste man börja om och skriva om teorin igen! :evil:

Allt detta tar tid och givetvis fortsätter man då också med det som redan ansågs klart....övningskörning för tusentals kronor!
"Ledsen för att vi missbedömde din körning men du behöver visst 10 lektioner till ? " :?:

Hur många av alla som har körkort skulle klara ett teoriprov med alla sina ologiska och helt orelevanta frågor?
Hur många skulle sedan klara av en uppkörning ?
Är vi en usel förare då vi missar körprovet eller är det den "mänskliga faktorn" som avgör ?

Har själv genomlidit detta H.vete genom samtliga körkortskategorier och vet vilka krav som ställs
under hög press.
Man kan inte ens efter 20 år bakom ratten känna sig tillräckligt säker och opåverkad vid en uppkörning. ( för en 18 åring blir det skillnaden mellan godkänt och ej.)
En missad uppkörning påverkar psyket rejält och kan få enorma konsekvenser.

När nu ändå körskolorna ruinerar alla sina elever ( eller snarare dess föräldrar ) ....varför inte lämna över allt ansvar till dem ?
Då får man sitt körkort då man bör och pressen försvinner! :?:
Micke S
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Re: Körkortsregler

Inläggav R.Andréasson » fre 08 maj 2009, 15:54

Du frågade om jag skulle klara ett teoriprov och jag tvekar faktiskt. Jag minns ingenting om alla regler hur man får lasta släp och liknande (jag har inte ens dragkrok).

Uppkörning hade jag inte heller klarat, jag har lagt mig till med ovanan att vid långresor på motorväg eller andra raka vägar släppa ratten med ena handen och det är ett underkänt bara jag gör det. Och sedan kör jag säkert för fort, långsamt, ostadigt, säkert eller annat. Därmed inte sagt att jag kör dåligt, jag har aldrig orsakat en olycka, så...
R.Andréasson
Sportbilsförare
Sportbilsförare

Inläggav Micke S » mån 11 maj 2009, 11:00

Att man efter många år glömmer teorifrågor är en sak,men våra ungdomar lever och andas denna teori under lång tid.
De kan allt som vi andra aldrig lärt oss eller glömt bort,..de har en studievana som hjälper dem
genom svåra tentor..
De har tagit teorilektioner på körskolan som varat i timmar.
De har alla rätt på sina prov som körskolan ombesörjer.
Väck dem mitt i natten och de kan sin teori...

Men vid uppskrivning kuggas många av dem då frågorna är skrivna för att missuppfattas och är blandade med statistik som ingen har någon andvändning för.
Vad som är rätt eller fel i trafiken spelar ingen roll så länge man har tur och kryssar rätt. :evil:

Om folk en gång i tiden gick till uppskrivning och kuggade för att de var "oförberedda" så tänkte de om och studerade tills de klarade sitt prov.
Idag är folk knappast oförberedda men kuggas ändå.
Vem skall då lära dem denna livsviktiga statistik som tydligen är viktigare än själva trafikreglerna?

Får vi verkligen duktigare medtrafikanter på detta vis :?:
Micke S
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav Hydrazine » tis 12 maj 2009, 22:08

Det finns kontroller av trafikskolorna, men det är inte dem som bestämmer eller upprätthåller de saker som du klagar på Micke S.
Att teoriprov och uppkörning skall avklaras så som det nu är bestämt beslutades av Vägverket eftersom de kom fram till att man därigenom skulle mildra köproblemet. Tycka vad man vill om principen, men jag tycker nog att den känns rätt. De flesta som är förberedda tycker också att det nya upplägget är bättre eftersom man har teorin färskare när man kör upp och teorin är nog så viktig för att man skall klara alla de prov man kan komma att utsättas för i trafiken under uppkörningen. Risken är också mindre att man efter teoriprov får vänta jättelänge innan man får tid för uppkörning, en situation som för många innebar många extra körlektioner helt i onödan.

Vad gäller frågan om man skulle klara teori och uppkörning idag så är mitt svar för min del. Ja - utan tvekan. Det var bara ett par år sedan som jag utvidgade från A B till A BE och det var enklare än när jag tog B-behörighet för 15 år sedan och lika lätt som när jag tog A-behörighet för snart 9 år sedan. Det gäller bara att vara förberedd på alla sätt som krävs, var person känner sig själv bäst.
Klarade alla teoriprov och uppkörningar på första försöket. Visst var man lite nervös vid samtliga, men inte till den grad att det påverkat körningen negativt. Vid uppkörningen för E-behörighet var nervositeten så gott som borta efter säkerhetskontrollen och resten var som vilken annan dag bakom ratten som helst med enda skillnaden att det var tre till i bilen och ett tungt släp bakom.
Värsta uppkörningen var utan tvekan den för MC, för garagevändingen var inget man såg fram emot någon gång och utan den plågan till overklig balansövning så hade man fått körkortet efter hälften så många körlektioner.

Att föräldrar skulle göra en korrekt bedömning av sina barns förmåga att köra bil på ett korrekt sätt det tror jag inte mycket på även om det så klart skulle fungera hyfsat i de fall föräldrarna har alla regler och kunskaper lika färska om bryr sig om vad barnen gör. Gissar att många föräldrar inte skulle vilja eller i vissa fall ens våga underkänna sina barn trots att det vore lämpligt.

Klart att en missad uppkörning påverkar den som drabbas, men är körkort en rättighet och något alla skall klara? Vissa jag känner som har körkort kör så illa att de inte bör finnas bakom ratten på en bil allmän väg och TV-programm som Sveriges värsta bilförare visade upp ännu bättre exempel på det. Folk som inte har förmågan att inse följden av sina och bilens begränsningar innan det är för sent.
Om en missad uppkörning tar jättehårt på psyket så är det kanske inte ett körkort man främst behöver. Livet är ingen dans på rosor även om det så klart hade gjort mitt liv som ung fan så mycket trevligare på många sätt.
Vad är sedan värst, en kuggad uppkörning eller en missad omtentamen på högskolan i augusti med CSN över sig som en hök att man måste ta tre poäng till för att få studiemedel till hösten?

Om man är nervös vid uppkörningen så beror det troligtvis på två saker.
- Man är nervös för att det är så mycket man kan göra fel och så mycket att tänka på.
- Man är nervös för att det är så mycket som står på spel, godkänd eller underkänd.
Viss nervositet är normalt som en reaktion på båda dessa, men om det är i sådan omfattning att man inte fungerar ungefär lika bra som förare som under de sista körlektionerna på trafikskolan så måste man fråga sig... Är nervositeten ett tecken på att man inte heller är helt redo att köra bil själv utan någon som sitter bredvid och kan ta över om man gör något fel. Eller är det bara ett tecken på att man inte är mentalt förberedd inför detta viktiga ögonblick.
Jag tror många underskattar vikten av mental förberedelse inför uppkörningen och alla avgörande händelser i livet, att tänka sig in i situationen och se sig själv köra med kontrollanten bredvid sig som under vilken körlektion som helst eller ännu hellre se sig själv köra själv. Rätt förberedd så skall uppkörningen mentalt vara som om allt är som vanligt, med en lätt nervositet som släpper så snart man rullar iväg och åter är inne i den situation man har varit otalet gånger tidigare men med en annan person bredvid sig.

För mig var nog faktiskt uppkörningen för B-kort inte mer nervös än första gången ensam bakom ratten i den egna bilen någon dag senare och förklaringen till detta var att jag inte såg mig själv som någon fullärd förare bara för att jag nu hade en lapp i fickan med en signatur i rätt ruta. Det var nu nästan lika troligt att jag skulle begå misstag som under sista körlektionen då läraren hade något att anmärka på. Inte heller såg jag uppkörningen som något annat än ytterligare en körlektion där jag själv var den som bestämde vart jag skulle åka.

Som sagt finns det en viss risk för att man är så nervös att man begår misstag därför, men då är det på det mentala planet som träning behövs snarare än mer körtid. Dock är inspektörerna medvetna om att folk som kör upp är nervösa så vissa misstag accepterar dom. De underkänner inte någon baserat på ett isolerat litet misstag om resten är genomgående godkänt. Många som kör upp är inte ens medveten om alla de misstag de begår, så om beslutet inte förklaras ordentligt eller aspiranten på grund av ett mindre psykiskt sammanbrott inte är mottaglig för informationen så kan det dagen efter lätt låta som att den blev underkänd för en liten skitsak. De flesta är i slutändan dock tacksamma att de fick träna mer innan de släpptes ut på egen hand. Vissa andra är dock inte mogna nog att bli underkända utan tror att det är inspektören som var nitisk och dessa individer är nog inte heller mogna att bli dömda av andra trafikanter.

En möjlig lösning på problemet med nervositeten tror jag kan vara att elevens lärare på trafikskolan inför uppkörningen lämnar över en bedömning av elevens färdigheter och svårigheter till inspektören och på så vis inte på samma sätt nollställa eleven i ögonen på inspektören. Uppkörningen skulle också kunna innefatta upprepning av de situationer som eleven inte klarat felfritt och på så sätt i samma uppkörning ge en andra chans att visa att det var nervositet som avgjorde och inte felaktigt inlärt beteende.
Hydrazine
Förstabilsförare
Förstabilsförare

Inläggav Hydrazine » tis 12 maj 2009, 22:38

Micke S skrev:Att man efter många år glömmer teorifrågor är en sak,men våra ungdomar lever och andas denna teori under lång tid.
De kan allt som vi andra aldrig lärt oss eller glömt bort,..de har en studievana som hjälper dem
genom svåra tentor..
De har tagit teorilektioner på körskolan som varat i timmar.
De har alla rätt på sina prov som körskolan ombesörjer.
Väck dem mitt i natten och de kan sin teori...

Men vid uppskrivning kuggas många av dem då frågorna är skrivna för att missuppfattas och är blandade med statistik som ingen har någon andvändning för.
Vad som är rätt eller fel i trafiken spelar ingen roll så länge man har tur och kryssar rätt. :evil:

Om folk en gång i tiden gick till uppskrivning och kuggade för att de var "oförberedda" så tänkte de om och studerade tills de klarade sitt prov.
Idag är folk knappast oförberedda men kuggas ändå.
Vem skall då lära dem denna livsviktiga statistik som tydligen är viktigare än själva trafikreglerna?

Den studievana som du syftar på i de fall med personer som har alla rätt på proven på trafikskolan och sedan kuggar på uppskrivningen, det är enligt min uppfattning ofta fråga om personer som är mycket bra på att lära sig det som proven på trafikskolan frågar efter och inte mycket mer än det. När de sedan kommer till uppskrivningen och får nya frågor de aldrig tidigare sätt eller samma frågor som är formulerade annorlunda så klarar de dem inte alltid. Samma typ av pluggande finns på högskolan, folk som lär sig hur frågorna brukar formuleras och klarar tentorna tack vare att många professorer återanvänder gamla frågor.
Är man väl förberedd om man bara kan det som brukar frågas eller om man kan allt som kan frågas?
Allt det som frågas står i teoriboken så det finns inga riktigt bra ursäkter faktiskt.
Sedan krävs det inte heller på uppskrivningen alla rätt, så den som kan alla trafikregler och har en korrekt riskbedömning har råd att besvara fel på flertalet av statistikfrågorna och ändå klara sig.

Att man kan trafikreglerna och skyltar är inte allt, minst lika viktigt är det att ha en korrekt uppfattning om i till exempel vilka situationer som flest olyckor sker. Inte för att någon i framtiden kommer väcka dig och fråga det utan för att du i trafiken skall göra rätt val och inte ta onödigt stora risker. Det må vara statistik som frågorna rör, men just dessa är allt som oftast av sådan art att man utan problem kan besvara dem om man verkligen har läst teoriboken och har lite känsla för vad som är rimligt och rätt eller fel beteende i trafiken.

Om du har något exempel på en fråga som är skriven för att missuppfattas så vill jag gärna höra den. För om du har hört någon som har klagat på det så måste de ju ha memorerat den också. Att folk missuppfattar saker sker varje dag i trafiken, så att det inte händer med frågor på uppskrivningen också är inget konstigt.
Har du någon ungdom som jag kan ringa och väcka mitt i natten och se om de kan sin teori? :)

Jämfört med hur teoriprovet var utformat för 15 år sedan då allt mellan 1 och 4 svarsalternativ av 4 möjliga var rätt så är dagens prov riktigt enkla oavsett hur luriga frågorna är.
Hydrazine
Förstabilsförare
Förstabilsförare

Inläggav Micke S » ons 13 maj 2009, 09:09

Tror att du ( konstigt nog ) ändå missade min poäng Hydrazine!
Har som sagt själv skrivit samtliga teoriprov ( både de äldre och nyare ) och har aldrig kuggat,
även om det var nära sist.

I tråden motsäger jag mig sättet som frågorna formuleras på,..de vänds och vrids på ett onödigt sätt.
Man kan som sagt vara mycket väl förberedd och kunna teoriboken utantill men det hjälper inte
om man inte förstår frågorna.
Min fru är ett olyckligt exempel på detta som skrev upp 7 gånger utan att lyckas ( Inte dagens prov )
Då hon äntligen beviljades ett muntligt prov klarade hon av det utan fel.
Men processen dit var oändlig och många gånger ville hon bara ge upp!
Hon kör mycket bra och klarade därefter uppkörningen galant,..hennes problem var bara att hon inte uttalar sig så bra i skrift..( liksom tusentals andra )

Att hävda att alla dessa människor inte borde ha körkort p.g.a deras språk/läskunskaper är bara dumt.

Tycker att utbildningen skall vara omfattande och fokusera på fakta som förhoppningsvis ger eleven kunskaper för livet.

Det bästa vore om man liksom yrkesskolorna beviljade eleverna deras körkort efter utbildningen,..

P.s "garagesvängen" är numera bortplockad i uppkörningen. ( troligtvis för att den var idiotisk )
Micke S
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav Hydrazine » ons 13 maj 2009, 15:02

Hej Micke S

Ledsen att vi misstolkar varandra.
Mitt uttalande om att inte alla bör ha körkort var kopplat till själva körprovet, att man underkänns på teorin för att man har svårt för att tolka onödigt krångligt skrivna frågor är olyckligt och borde inte hända. Kanske vore det på sin plats med frågor som är skrivna med ett enklare språk helt enkelt, för även om jag aldrig haft problem med dem så förstår jag att de kan vara lite väl luddiga ibland. Detta är dock inte trafikskolornas fel eftersom det inte är de som har hand om det slutgiltiga provet. Samma typ av krångliga frågor finns enligt min mening även på testen på trafikskolorna, så om man inte har problem med frågorna den första gången där så bör man sedan även klara uppskrivningen. Om man däremot har svårt för att utan hjälp tolka frågorna på trafikskolan så bör man nog fundera på att be om ett muntligt teoriprov. Detta förutsätter dock att man själv är medveten om sina egna brister och inte bara lär sig tolka trafikskolans frågor.
Men vad jag förstod av ditt inlägg så var det riktat mot trafikskolorna som du tycker har för mycket makt och inte kontrolleras. Hur teoriprovet utformas bestäms dock som sagt inte av trafikskolorna, men de har nog möjlighet att påverka.

Jag tolkade ditt första inlägg som att du även är missnöjd med uppkörningen och där står jag då fast vid att mental förberedelse skulle kunna hjälpa många att dämpa den nervositet som hindrar dem att prestera till sin fulla förmåga när det verkligen gäller.
I de bästa av världar borde ingen behöva utsättas för en uppkörning innan den med 100% säkerhet är redo både vad gäller färdigheter och mentalt. Inte heller skulle sveriges värsta bilförare ha fått sina körkort om systemet fungerade perfekt och folk efter uppkörningen fortsatte upprätthålla samma kunskapsnivå rörande nya trafikregler och ett korrekt trafikbeteende.

Jo tack, jag vet att garagevändningen nu är borttagen och det var just därför jag tog upp det som ett exempel på fel i körprovet som blivit åtgärdat. Det mer normal balansprov som finns i dagens prov har man nytta av dagligen i stadstrafik till skillnad från att kunna göra en U-sväng i lägsta möjliga hastighet. Visst övade garagevändningen samma balansfärdighet, men den frambringade också en helt annan rädsla för att tappa balansen. På kuppen fick jag själv också en inflamerad muskel i vänster tumme som gjorde momentet ännu svårare. All den tid man lade på övningsplatsen för att öva garagevändningen hade man haft större nytta av i form av tid på manöverbanan eller i vanlig trafik.

Till R.Andréasson har jag en sag att säga.
Det där med att endast ha en hand på ratten innebär inte nödvändigtvis underkänt för en förare som är säker i övrigt förutsatt att den handen håller ratten på ett säkert sätt. Normalt håller jag sällan i ratten som man får lära sig i trafikskolan och jag för sällan ratten vid sväng i korsning som man får lära sig heller. Detta har man visst överseende med vid uppkörning av förare som haft körkort sedan tidigare och inte minst vid uppkörning för högre behörighet, dock förutsatt att man kan framför bilen minst lika säkert på sitt invanda och naturliga sätt och har samma möjlighet att snabbt inta en korrekt dubbelfattning vid behov. Det är därför viktigare hur du håller den enda handen helt rätt än att de är två som håller mindre rätt. En hand vid klockan 6 är till exempel mycket sämre än en vid klockan 9-10 eller 2-3. Och en säker hand vid klockan 9-10 är bättre än två slappa händer vid klockan 4 och 8.
Att man inte godkänner ett annat beteende än skolbokens vid en uppkörning för Kalle eller Carina 18 år som är relativt ovana som förare är att han/hon inte skall ha lärt sig något annat och inte heller bör ha hunnit hittat något annat som passar dem bättre personligen.
När jag körde upp för tungt släp så körde jag bilen precis som vanligt, ibland bara en hand på ratten och ibland två allt beroende på situation. Detta var förvisso en uppkörning för tilläggsbehörighet där man inte i första hand bedömer framföringen av bilen utan av fordonet som helhet, men likväl är det fullt möjlighet att bli underkänd på grund av felaktig förarbeteende på samma grunder som en aspirant för B-kort. Trafikskolan lärde också ut samma sak som vid B-kort, men påpekade också att en säker enhandsfattning alltid är bättre än en slapp dubbelhandsfattning. Inte heller dömde man ut metoden med tidvis bara en förande hand vid rattvridning förutsatt att den andra handen var på ratten redo att greppa vid behov. Att två händer på ratten skulle vara så superviktigt är inte förenligt med att man vid varenda växling och mycket annat ändå måste ta ena handen helt eller delvis från ratten under en stor del av tiden.

En van förare kör inte bilen precis som skolboken lär ut och det vet varenda inspektör, men de vet också att en ovan förare inte är mogen nog att frångå skolbokens strikta metoder.
Detta med två händer på ratten är lite som när man precis lärt sig cykla. Som ovan är man inte säker nog till att inte ha båda händerna på styret, men för den som är van cyklist så är det ingen större risk med att ta bort den ena förutsatt att den som är kvar hålls på rätt ställe. Inför en sväng lär man även den ovane cyklisten att ta bort den ena handen från styret för att visa vart man skall.

Samma sak som att "två händer på ratten" och "hand över hand" är nybörjarmetoder så är ramsan "Blicken - Pilen - Filen" en nybörjarmetod. En van förare gör dessa åtgärder i mer eller mindre en följd utan att tänka på det. "Blicken" hos en van förare skall vandra så aktivt att föraren vid varje tidpunkt vet hur omgivningen runt bilen ser ut och därmed skall behovet av extra uppsikt inför ett filbyte också vara mindre. Tyvärr finns det passiva förare som inte söker av sin omgivning aktivt och det är dessa som byter fil mitt framför näsan på en eller svänger utan att blinka, de vet helt enkelt inte att du fanns där just då och om man då tutar så ser man hur de riktigt blir uppskrämda ur sin drömvärld.
Metoden "inner backspegel, ytter backspegel, över axeln" är helt korrekt, men främst även den en nybörjarmetod som är överdriven för att det skall övas in som ett reflexmässigt beteende. En van förare skall ha kapacitet till att ha mycket bättre grunduppsikt, så det viktiga för den är att vid en uppkörning tydligt visa att man håller uppsikt på sin omgivning. Att alltid ha god uppsikten skall vara en naturlig del av en van förares körning till skillnad från nybörjarens där det skall följa tydliga invanda mönster.

Förutom detta med alltför slapp bilkontroll och dålig uppsigt så tror jag faktiskt att korrekt hastighetshållning och tillräckligt god framförhållning för att få goda poäng i "ECO-driving" är det som många med gammalt körkort skulle riskera att underkännas på. Det gäller helt enkelt att skärpa sig lite extra vid en uppkörning. Tänka lite extra på att ha båda händerna på ratten, tydligt vis att man har uppsikt, inte köra för fort och inte köra som om man tror att först till nästa rödljus vinner.

Men var glada att vi inte bor i England, för där skulle man antagligen bli kuggad efter att ha blivit lärd enligt den svenska skolan. Titta gärna på denna serie med körlektioner från "www.2Pass.co.uk" på YouTube och ni förstår vad jag menar.
http://www.youtube.com/profile?user=www ... iew=videos

- Vem sjutton i Sverige drar åt handbromsen varje gång man stanna till i trafiken för att "säkra" bilen? Jag skulle bli galen om det vore ett krav!
http://www.youtube.com/watch?v=z4QLeR2a ... re=channel

- När senast fick vi i Sverige lära oss att man skall föra ratten tillbaks efter en sväng istället för att låta den glida genom händerna för egen kraft? Inte lär de ut "hand över hand" heller som fungerar så bra vid snabb rattföring i stadstrafik. Alltså jag skulle bli skogstokig om jag var tvungen att köra så under en körlektion.
http://www.youtube.com/watch?v=62dbS8Ph ... annel_page
Hydrazine
Förstabilsförare
Förstabilsförare

Inläggav Spirit » fre 12 mar 2010, 23:50

Micke S.Anser du att alla ska bli godkända i trafiken av anhöriga för att slippa stressen vid en uppkörning !?.Kanske därför vi har så många olyckor.
Spirit
Passagerare
Passagerare

Inläggav Rikard Ainz » lör 13 mar 2010, 12:11

Lugn och fin nu. Tror Micke känner sig felbehandlad och frustrerad. Därav hans inlägg och tonen i dem. Det är ju som Hydrazine skriver, körskolorna kontrolleras, du har lagkrav på sig, men givetvis kan det förekomma felktigheter.
Användarvisningsbild
Rikard Ainz
Forum Admin

Återgå till Trafik