Hej Micke S
Ledsen att vi misstolkar varandra.
Mitt uttalande om att inte alla bör ha körkort var kopplat till själva körprovet, att man underkänns på teorin för att man har svårt för att tolka onödigt krångligt skrivna frågor är olyckligt och borde inte hända. Kanske vore det på sin plats med frågor som är skrivna med ett enklare språk helt enkelt, för även om jag aldrig haft problem med dem så förstår jag att de kan vara lite väl luddiga ibland. Detta är dock inte trafikskolornas fel eftersom det inte är de som har hand om det slutgiltiga provet. Samma typ av krångliga frågor finns enligt min mening även på testen på trafikskolorna, så om man inte har problem med frågorna den första gången där så bör man sedan även klara uppskrivningen. Om man däremot har svårt för att utan hjälp tolka frågorna på trafikskolan så bör man nog fundera på att be om ett muntligt teoriprov. Detta förutsätter dock att man själv är medveten om sina egna brister och inte bara lär sig tolka trafikskolans frågor.
Men vad jag förstod av ditt inlägg så var det riktat mot trafikskolorna som du tycker har för mycket makt och inte kontrolleras. Hur teoriprovet utformas bestäms dock som sagt inte av trafikskolorna, men de har nog möjlighet att påverka.
Jag tolkade ditt första inlägg som att du även är missnöjd med uppkörningen och där står jag då fast vid att mental förberedelse skulle kunna hjälpa många att dämpa den nervositet som hindrar dem att prestera till sin fulla förmåga när det verkligen gäller.
I de bästa av världar borde ingen behöva utsättas för en uppkörning innan den med 100% säkerhet är redo både vad gäller färdigheter och mentalt. Inte heller skulle sveriges värsta bilförare ha fått sina körkort om systemet fungerade perfekt och folk efter uppkörningen fortsatte upprätthålla samma kunskapsnivå rörande nya trafikregler och ett korrekt trafikbeteende.
Jo tack, jag vet att garagevändningen nu är borttagen och det var just därför jag tog upp det som ett exempel på fel i körprovet som blivit åtgärdat. Det mer normal balansprov som finns i dagens prov har man nytta av dagligen i stadstrafik till skillnad från att kunna göra en U-sväng i lägsta möjliga hastighet. Visst övade garagevändningen samma balansfärdighet, men den frambringade också en helt annan rädsla för att tappa balansen. På kuppen fick jag själv också en inflamerad muskel i vänster tumme som gjorde momentet ännu svårare. All den tid man lade på övningsplatsen för att öva garagevändningen hade man haft större nytta av i form av tid på manöverbanan eller i vanlig trafik.
Till R.Andréasson har jag en sag att säga.
Det där med att endast ha en hand på ratten innebär inte nödvändigtvis underkänt för en förare som är säker i övrigt förutsatt att den handen håller ratten på ett säkert sätt. Normalt håller jag sällan i ratten som man får lära sig i trafikskolan och jag för sällan ratten vid sväng i korsning som man får lära sig heller. Detta har man visst överseende med vid uppkörning av förare som haft körkort sedan tidigare och inte minst vid uppkörning för högre behörighet, dock förutsatt att man kan framför bilen minst lika säkert på sitt invanda och naturliga sätt och har samma möjlighet att snabbt inta en korrekt dubbelfattning vid behov. Det är därför viktigare hur du håller den enda handen helt rätt än att de är två som håller mindre rätt. En hand vid klockan 6 är till exempel mycket sämre än en vid klockan 9-10 eller 2-3. Och en säker hand vid klockan 9-10 är bättre än två slappa händer vid klockan 4 och 8.
Att man inte godkänner ett annat beteende än skolbokens vid en uppkörning för Kalle eller Carina 18 år som är relativt ovana som förare är att han/hon inte skall ha lärt sig något annat och inte heller bör ha hunnit hittat något annat som passar dem bättre personligen.
När jag körde upp för tungt släp så körde jag bilen precis som vanligt, ibland bara en hand på ratten och ibland två allt beroende på situation. Detta var förvisso en uppkörning för tilläggsbehörighet där man inte i första hand bedömer framföringen av bilen utan av fordonet som helhet, men likväl är det fullt möjlighet att bli underkänd på grund av felaktig förarbeteende på samma grunder som en aspirant för B-kort. Trafikskolan lärde också ut samma sak som vid B-kort, men påpekade också att en säker enhandsfattning alltid är bättre än en slapp dubbelhandsfattning. Inte heller dömde man ut metoden med tidvis bara en förande hand vid rattvridning förutsatt att den andra handen var på ratten redo att greppa vid behov. Att två händer på ratten skulle vara så superviktigt är inte förenligt med att man vid varenda växling och mycket annat ändå måste ta ena handen helt eller delvis från ratten under en stor del av tiden.
En van förare kör inte bilen precis som skolboken lär ut och det vet varenda inspektör, men de vet också att en ovan förare inte är mogen nog att frångå skolbokens strikta metoder.
Detta med två händer på ratten är lite som när man precis lärt sig cykla. Som ovan är man inte säker nog till att inte ha båda händerna på styret, men för den som är van cyklist så är det ingen större risk med att ta bort den ena förutsatt att den som är kvar hålls på rätt ställe. Inför en sväng lär man även den ovane cyklisten att ta bort den ena handen från styret för att visa vart man skall.
Samma sak som att "två händer på ratten" och "hand över hand" är nybörjarmetoder så är ramsan "Blicken - Pilen - Filen" en nybörjarmetod. En van förare gör dessa åtgärder i mer eller mindre en följd utan att tänka på det. "Blicken" hos en van förare skall vandra så aktivt att föraren vid varje tidpunkt vet hur omgivningen runt bilen ser ut och därmed skall behovet av extra uppsikt inför ett filbyte också vara mindre. Tyvärr finns det passiva förare som inte söker av sin omgivning aktivt och det är dessa som byter fil mitt framför näsan på en eller svänger utan att blinka, de vet helt enkelt inte att du fanns där just då och om man då tutar så ser man hur de riktigt blir uppskrämda ur sin drömvärld.
Metoden "inner backspegel, ytter backspegel, över axeln" är helt korrekt, men främst även den en nybörjarmetod som är överdriven för att det skall övas in som ett reflexmässigt beteende. En van förare skall ha kapacitet till att ha mycket bättre grunduppsikt, så det viktiga för den är att vid en uppkörning tydligt visa att man håller uppsikt på sin omgivning. Att alltid ha god uppsikten skall vara en naturlig del av en van förares körning till skillnad från nybörjarens där det skall följa tydliga invanda mönster.
Förutom detta med alltför slapp bilkontroll och dålig uppsigt så tror jag faktiskt att korrekt hastighetshållning och tillräckligt god framförhållning för att få goda poäng i "ECO-driving" är det som många med gammalt körkort skulle riskera att underkännas på. Det gäller helt enkelt att skärpa sig lite extra vid en uppkörning. Tänka lite extra på att ha båda händerna på ratten, tydligt vis att man har uppsikt, inte köra för fort och inte köra som om man tror att först till nästa rödljus vinner.
Men var glada att vi inte bor i England, för där skulle man antagligen bli kuggad efter att ha blivit lärd enligt den svenska skolan. Titta gärna på denna serie med körlektioner från "www.2Pass.co.uk" på YouTube och ni förstår vad jag menar.
http://www.youtube.com/profile?user=www ... iew=videos- Vem sjutton i Sverige drar åt handbromsen varje gång man stanna till i trafiken för att "säkra" bilen? Jag skulle bli galen om det vore ett krav!
http://www.youtube.com/watch?v=z4QLeR2a ... re=channel- När senast fick vi i Sverige lära oss att man skall föra ratten tillbaks efter en sväng istället för att låta den glida genom händerna för egen kraft? Inte lär de ut "hand över hand" heller som fungerar så bra vid snabb rattföring i stadstrafik. Alltså jag skulle bli skogstokig om jag var tvungen att köra så under en körlektion.
http://www.youtube.com/watch?v=62dbS8Ph ... annel_page