F1-säsongen 2010 Tipsliga

F1 får nog anses vara det populäraste ämnet inom motorsporten. Här kan du delta i den forumbaserade F1-tipsligan, diskutera det senaste loppet eller kanske uttrycka din ilska över någon förares klantighet på banan.

Moderatorer: Mattias Rabe, Rikard Ainz

F1-säsongen 2010 Tipsliga

Inläggav Ann-Mari » mån 15 feb 2010, 16:56

Tipsligans regler

Tipsraderna skall skickas via mail till adressen tipsligan@live.se . Raderna skall vara inskickade innan lördag övergår till söndag, under varje racehelg för att raden skall gälla. De helger då loppen körs i Sydostasien (Korea, Malaysia, Kina och Japan) skall tipsraderna vara postade innan kl. 20.00 på lördagen, detta för att vi ska ha en rimlig chans att hinna administrera dessa lopp i tid. Då det är tävling kvällstid i Sverige bl.a i Brasilien dvs ett sent söndagslopp, då kan deltagarna inför detta lopp lämna in sina tipsrader senast klockan 12.00 på söndagen.
Det går även bra att ha en stående rad, men då är det den raden som gäller till dess att en ny rad postats till tipsligans mailbox.

Tipsraden skall bestå av tippning av topp-tre-placeringarna per lopp. Poängen delas ut efter följande:
Rätt förare på rätt placering = 5 poäng
Rätt förare på topp tre placering = 1 poäng

Tipsraden skall även bestå av tippning om vem som kör loppets snabbaste varv, rätt tippad gubbe ger = 3 poäng

Lyckas man pricka in en full rad, vilket inte är helt lätt har vi fått erfara, ja då får man + 10 poäng

Maximalt kan man alltså få 28 poäng per race.

Dessa regler är framtagna och överenskomna av tipsligans medlemmar gemensamt.

Regeltillägg
Om FIA bestämmer att ändra resultatet i resulltatlistan efter något lopp, exempelvis om någon förare eller något stall diskas efter loppet, så kommer tipsligans poäng att regleras efter FIAs poängutdelning.

Vill du deltaga i Tipsligan?
Skicka ett mail till tipsligan@live.se med din information. Det är också en fördel om du registrerar dig här på forumet och är aktiv i den här tråden.
Senast redigerad av Ann-Mari tis 09 mar 2010, 20:47, redigerad totalt 1 gång.
Ann-Mari
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Re: F1-säsongen 2010 Tipsliga

Inläggav Ann-Mari » mån 15 feb 2010, 17:00

Hej,

Jag har kopierat in tidigare regler för tipsligan här, så att vi nu kan diskutera om vi vill ändra något inför kommande tipsliga.

Mitt förslag är att vi utökar poängutdelningen för rätt tippade "förare på rätt plats, topp tre" till 5 eller 6 poäng (ge gärna förslag här).

Sjöstrand hade en bra idé om att vi även tippar antal bilar i mål.

Vad säger ni andra?

/Ann-Mari
Ann-Mari
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav nisse » mån 15 feb 2010, 20:35

Jag ställer givetvis upp på alla ideer och givetvis också på nya och fler poängchanser.
Det ger ju bara mig ytterligare möjligheter att bli överlägset bäst i slutet. :D
nisse
Familjebilsförare
Familjebilsförare

Inläggav Sjostrand » mån 15 feb 2010, 21:04

Hur anmäler man sig? Jag tänkte bjuda in lite vänner så vi får lite mer motstånd. Då vore det bra om det gick att anmäla sig lite lätt. :)
Sjostrand
Passagerare
Passagerare

Inläggav Ann-Mari » tis 16 feb 2010, 08:41

Sjöstrand och andra,

Alla anmälningar görs via tipsligan@live.se , skicka ett mail till denna box och ange det namnet man vill delta under. Jag kommer sedan att skicka ut information och filen till den e-mail adressen som man skickar in sina rader via, det går bra att skicka in rader via andra adresser också under säsongen bara man anger vems rad som skickas in.... det händer ibland att man måste skicka in sin rad via nån annan om man inte har tillgång till sin egna e-post för tillfället. Det viktiga är att man anger vems rad det är.

Man kan ansluta sig till tipsligan under hela säsongen, men för att slippa missa viktiga poäng så bör man vara med från första loppet.... alla lopp och poäng är viktiga har vi ju alla fått erfara :?

/Ann-Mari
Ann-Mari
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav Ann-Mari » tis 16 feb 2010, 09:26

Skicka gärna in en stående rad när när ni skickar in era första rader till ligan, på så sätt har ni chansen att få några poäng utifall att ni av en eller annan anledning inte hinner få in en riktig rad inför nåt lopp. Denna stående rad går ju att ändra när ni vill under säsongen, förutsatt att den kommer in i tid inför ett lopp.

/Ann-Mari
Ann-Mari
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav nisse » tis 09 mar 2010, 12:12

Japp nu är det bara 2 dagar och 20 timmar och 47 minuter till Practice 1.

Nu är det hög tid att göra reklam för tipsligan och hälsa alla deltagare välkomna.

Och tack Ann-Mari för ditt engagemang :D
nisse
Familjebilsförare
Familjebilsförare

Inläggav Ann-Mari » tis 09 mar 2010, 20:50

Nu har jag uppdaterat reglerna och poängutdelningen för Tipsligan här på Forumet, ändringarna gällande poängutdelningen som vi fattade beslut om under de senaste dagarna.

Glöm nu inte att skicka in era rader på lördag så att ni är med från början! :wink:
Ann-Mari
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav Mattias Rabe » ons 10 mar 2010, 15:28

Nu har jag pushat för Tipsliga 2010 på teknikensvarld.se:
http://www.teknikensvarld.se/motorsport/nyheter/100310-tipsligan-f1-2010/index.xml

Bättre sent än aldrig ;)
Faktiskt samma dag som förra året... onsdagen före första racehelgen.

Har lyckats plocka fram lite priser, dock ingen navigator denna gång tyvärr.
Dobermann... vackrare hund finns inte!
Användarvisningsbild
Mattias Rabe
Admin TV

Inläggav james » ons 10 mar 2010, 19:39

Först vill jag till Rabe notera att det visst finns tjusigare/bättre-och-vad-du-vill-hundar än Dobermann. Rätt svar är Labrador.

Nu till väsentligheter; jag fick mail från Ann-Mari (denna eldsjäl!) om att knåpa ihop en topp10-lista för hela säsongen, men jag hittar inget i regelverket. Är det fortfarande aktuellt?
james
Passagerare
Passagerare

Inläggav Ann-Mari » ons 10 mar 2010, 22:24

James och ni andra,

Vi hinner nog inte föra djupare diskutioner och sedan fatta beslut om hur vi vill göra med det nya förslaget om att alla tippar en rad nu innan säsongen drar igång, en rad om 10 topplacerade gubbarna när säsongen avslutas i höst, så tänkte jag att detta blir frivilligt. Jag kommer själv at tippa en sådan rad och hoppas att ni andra är med mig, men den delen kommer inte att ingå i tipsligans slutresultat med mer än att de av oss som tippat denna del bäst vinner lite extra ära 8)
Jag kan lägga in allas 10 top rader under en egen flik i resultat filen och sen i höst kan vi se vem eller vilka av oss som haft bäst föraningar om VMs slutresultat... bara som en rolig grej :D

Denna del är inte obligatorisk, utan som ett roligt extra inslag till ligan. Är ni med mig?

/Ann-Mari
Ann-Mari
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav Mattias Rabe » ons 10 mar 2010, 23:08

James,
det är som med allt annat... det är upp till betraktaren att avgöra. Du tycker ju att Wartburg är världens snyggaste bil, men jag håller inte med dig ;)
Labrador är härlig, men nej, det är Dobermann som jag har fallit för, inte minst sedan jag själv skaffade en...
Kort och gott vill jag bara säga - hundar, oavsett ras, är underbara djur! Men visst, hundar som är som accessoarer diggar jag icke!

Så, över till Formel 1-snacket igen... :)
Användarvisningsbild
Mattias Rabe
Admin TV

Inläggav nisse » tor 11 mar 2010, 10:38

Jag kommer givetvis att skicka in en topplista på lördag, men egentligen borde jag ju inte göra det eftersom det kommer att ta bort spänningen för säsongen eftersom listan med stor sannolikhet kommer att visa den riktiga slutställningen :lol:

För övrigt gillar jag katter bättre än hundar, de är visserligen lika fjäskande och lismande, men de har en egen vilja. :mrgreen:
nisse
Familjebilsförare
Familjebilsförare

Inläggav nisse » fre 12 mar 2010, 15:09

Japp så var det igång.

Det här året blir det tufft i F1, det märktes på träningen.
Det enda jag just nu tror mig kunna säga säkert är att Senna inte blir världsmästare i år.

Jag tror att Rosberg och Schumacher kommer att klara sig bra liksom Alonso och Massa.
Förmodligen blir det någon av dessa som tar hem det, men en rookie, Hulkenberg, har ju infunnit sig.
Det ska bli intressant att se vad han gör åt de gamle. 8)

Men som tur är har jag den här gången lite inside-information genom en gammal bekant sheik Abu- Murad el Amreshad som lovat mig lite extra från den här tävlingen, vad det nu kan vara värt? :oops:

Jag önskar alla gamla och nya tipsmedlemmar lycka till och hoppas på ett trevligt race!
nisse
Familjebilsförare
Familjebilsförare

Inläggav Mattias Rabe » fre 12 mar 2010, 15:24

Hur många gamla + nya medlemmar är det i årets tipsliga?
Användarvisningsbild
Mattias Rabe
Admin TV

Nästa

Återgå till Formel 1