Vet inte om tidningen kan ta upp detta men tycker denna regel skapar mest problem i trafiken av alla (jag kör i Stockholm). Rondellkörningsproblematiken är en baggis jämfört med detta och tycker det är dags att vi gör nåt åt det.
Folk i Stockholm har alltså skapat en defacto-regel som i princip går ut på att man har företräde när man kör rakt fram gentemot de som svänger i en korsning, alltså även de som kommer från höger. Pratar alltså om situationer där inte skyltar och trafikljus säger annat (t.ex. huvudled) eller där utfartsregeln råder. Misstänker att en orsak till att det blivit så här är att folk från början inte haft riktigt koll.
Personligen tycker jag detta inte är så dumt då bilar som kommer med fart ofta då slipper bromsa in. Framkomlighet och flyt i trafik premieras misstänker jag. Vill alltså inte ha en ordning där man börjar köra helt efter högerregeln utan istället en regeländring så att de trafikskolor lär ut stämmer med verkligheten., liksom skadeärenden hos försäkringsbolag.
De kanske blir en mer komplicerad regel än högerregeln som väl uppskattas i sin "enkelhet". Men vad hjälper det när den bara delvis gäller i praktiken. I Stockholm kan jag konstatera att 99,9% kör enl. "defacto" regeln vid "rakt fram". Ibland kommer nån och kör stenhårt enl. högerregeln trots trafik rakt fram/större väg vilket skapar förvirring och ibland krockar där vissa envist hävdar "sin rätt".
Tre vägs korning eller s.k. T-korsningar illustrerar kanske ännu bättre vad jag menar. Där får alltid de som kör rakt fram i "taket på T:et" företräde vilket förstås är fel enl lagen (själv skulle jag krocka varje dag och få rätt om jag körde efter högerregeln).
Eftersom man inte alltid är säker på hur folk tänker skapar detta också en del osäkerhet och onödiga inbromsningar. Trafikskolan lär f.ö. ut att man ska bromsa in och tydligt visa att man tänker släppa fram de som kommer från höger, gör man inte detta så blir man troligen kuggad på uppkörningen. Märkligt.
Att även trafikplanerare har svårt med högerregel syns i att man ibland sätter upp massa väjningsskyltar på små vägar som korsar en större väg som saknar huvudledsstatus. Denna förvirring gör nog också att det blir onödigt många huvudleder, trafikljuskorsningar och skyltar. Skulle inte förvåna mig att många rondeller också skapats för att råda bot på detta.
Jag har f.ö. kört bil i Paris ett par år, där körde man strikt högerregel vilket inte var nåt vidare av flera skäl. Så dom som tror att allt blir frid och fröjd om man följer högerregeln har nog inte fattat heller.
Har kolla runt lite på nätet och många skriver att korsningar med högerregel är omoderna. De är mest olycksdrabbade, därför man kör ibland med fyrvägsstopp. Men det främjar ju inte trafikflödet.