Dags att göra nåt åt högerregeln?

Trafiken är ett hett ämne i Sverige i dag. Här kan du diskutera allt från skatter, via fartkameror till landets många uselt underhållna vägar.

Moderatorer: Mattias Rabe, Rikard Ainz

Dags att göra nåt åt högerregeln?

Inläggav leifer » tor 18 okt 2007, 22:37

Vet inte om tidningen kan ta upp detta men tycker denna regel skapar mest problem i trafiken av alla (jag kör i Stockholm). Rondellkörningsproblematiken är en baggis jämfört med detta och tycker det är dags att vi gör nåt åt det.

Folk i Stockholm har alltså skapat en defacto-regel som i princip går ut på att man har företräde när man kör rakt fram gentemot de som svänger i en korsning, alltså även de som kommer från höger. Pratar alltså om situationer där inte skyltar och trafikljus säger annat (t.ex. huvudled) eller där utfartsregeln råder. Misstänker att en orsak till att det blivit så här är att folk från början inte haft riktigt koll.

Personligen tycker jag detta inte är så dumt då bilar som kommer med fart ofta då slipper bromsa in. Framkomlighet och flyt i trafik premieras misstänker jag. Vill alltså inte ha en ordning där man börjar köra helt efter högerregeln utan istället en regeländring så att de trafikskolor lär ut stämmer med verkligheten., liksom skadeärenden hos försäkringsbolag.

De kanske blir en mer komplicerad regel än högerregeln som väl uppskattas i sin "enkelhet". Men vad hjälper det när den bara delvis gäller i praktiken. I Stockholm kan jag konstatera att 99,9% kör enl. "defacto" regeln vid "rakt fram". Ibland kommer nån och kör stenhårt enl. högerregeln trots trafik rakt fram/större väg vilket skapar förvirring och ibland krockar där vissa envist hävdar "sin rätt".

Tre vägs korning eller s.k. T-korsningar illustrerar kanske ännu bättre vad jag menar. Där får alltid de som kör rakt fram i "taket på T:et" företräde vilket förstås är fel enl lagen (själv skulle jag krocka varje dag och få rätt om jag körde efter högerregeln).

Eftersom man inte alltid är säker på hur folk tänker skapar detta också en del osäkerhet och onödiga inbromsningar. Trafikskolan lär f.ö. ut att man ska bromsa in och tydligt visa att man tänker släppa fram de som kommer från höger, gör man inte detta så blir man troligen kuggad på uppkörningen. Märkligt.

Att även trafikplanerare har svårt med högerregel syns i att man ibland sätter upp massa väjningsskyltar på små vägar som korsar en större väg som saknar huvudledsstatus. Denna förvirring gör nog också att det blir onödigt många huvudleder, trafikljuskorsningar och skyltar. Skulle inte förvåna mig att många rondeller också skapats för att råda bot på detta.

Jag har f.ö. kört bil i Paris ett par år, där körde man strikt högerregel vilket inte var nåt vidare av flera skäl. Så dom som tror att allt blir frid och fröjd om man följer högerregeln har nog inte fattat heller.

Har kolla runt lite på nätet och många skriver att korsningar med högerregel är omoderna. De är mest olycksdrabbade, därför man kör ibland med fyrvägsstopp. Men det främjar ju inte trafikflödet.
leifer
Förstabilsförare
Förstabilsförare

Inläggav Nils Åke Nilsson » sön 21 okt 2007, 17:01

Jag tycker att högerregeln är bra. Svårigheten ligger i att få Svensson &co att förstå den.
Det har ju faktiskt inte så stor betydelse om den reella hastigheten bromsas något p.g.a. detta den bromsas ju upp ännu mer vid ev. olyckor genom åsidosättande av regeln.
Men det är klart att märken för väjningsplikt borde kanske prioriteras ytterligare.
Nils Åke Nilsson
Familjebilsförare
Familjebilsförare

Inläggav leifer » sön 21 okt 2007, 19:33

Råkade hitta den här konversationen på nätet
http://forum.macworld.se/lofiversion/in ... 68-50.html

Svar från vägverket om man får tro det. Det var tydligen på gång med nya regler, synd...

"Vid arbetet med förslag till ny trafikförordning i slutet av 90-talet fanns förslag om att införa en trafikregel om att trafik på det anslutande benet i trevägskorsning skulle ha väjningsplikt. Det genomfördes aldrig då man fann att många korsningar i Sverige var utformade så det var oklart om det var en tre eller fyrvägskorsning."

Så vilka här tycker man ska köra STENHÅRT efter högerregeln i en trevägskorsning (ej huvudled, utfart eller skyltar som säger annat än att högerreglen ska råda)?

Notera också följande i trafikförordningen;

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser 1 §
" För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna."
"En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."
leifer
Förstabilsförare
Förstabilsförare

Inläggav Rikard Ainz » mån 22 okt 2007, 10:14

Tandlös lagstiftning orsakar mer problem än vad den förmodas lösa...som vanligt.

Jag förordar för det mesta framkomlighet, men givetvis måste man ta hänsyn till vad som är skyltat avseende huvudväg, samt om en väg kan betraktas som av "mindre dignitet" än en annan (grusväg mot riksväg, tex).

Det enklaste resonemanget är väl ändå att om du kör in i ett T mot taket, alltså "underifrån" så måste du ju stanna eller sänka hastigheten oavsett, rent praktiskt. Alltså har stockholmarna inte helt fel i sitt resonemang. (tyvärr..:P.)

Rodeller och fyrvägsstopp är ofta antingen helt felplacerade eller främjar trafiken negativt genom att ofta påverka trafikflödet negativt. Själv pläderar jag ofta mot rondeller, i suynnerhet när de:
- läggs på vägar med olika dignitet
- byggs som en dålig ursäkt i stället för trafikljus
- bevisligen påverkar trafikflödet negativt (utgår i detta från det hypotetiska resonemanget att en 4-rondell ger 25% av bilisterna 25% av trafikflödet 25% av tiden, vilket är falskt).
Användarvisningsbild
Rikard Ainz
Forum Admin

Inläggav leifer » lör 27 okt 2007, 13:58

Bra Rikard, jo jag håller med.

I T-korsningen finns det ju ett logiskt bättre trafikflöde att låta de som kör rakt fram ha företräde.

Frågan känns lite aktuell också då man nyligen höjt böterna till 2000 kr. Att inte väja enl. högerregeln betraktas alltså som ett av de grövsta trafikbrott man kan göra.

Se http://www.aklagare.se/upload/Media/Nyh ... alogen.pdf

"Underlåtenhet att iaktta väjningsplikt
mot fordon som närmar
sig från höger" 2000 kr
leifer
Förstabilsförare
Förstabilsförare

Inläggav R.Andréasson » lör 27 okt 2007, 17:41

Just nu befinner jag mig i USA och har iaktagit att de har stopplikt för alla i korsningarna. Och det fungerar.
R.Andréasson
Sportbilsförare
Sportbilsförare

Inläggav leifer » lör 27 okt 2007, 20:34

Hur funkar T-korsningar i USA (såna som saknar trafikljus, huvudled alltså)?
Är det skyltar som upplyser om väjningsplikt? Eller är det stopp-skyltar?
leifer
Förstabilsförare
Förstabilsförare

Inläggav R.Andréasson » sön 28 okt 2007, 03:47

Det är stora skyltar som säger stopp och en linje. På mindre vägar (där högerregeln gäller i Sverige) finns det stoppskyltar på samtliga vägar. Vid huvudled finns de på gatorna som leder ut till huvudleden. Det finns inte en enda korsning (här i Florida i alla fall) som inte har en stoppskylt någonstans.
R.Andréasson
Sportbilsförare
Sportbilsförare

Inläggav leifer » sön 28 okt 2007, 10:44

Jag har stor respekt för Amerika vad gäller mer mogen bilkultur. Man har haft bil längst och är van vid mycket trafik. Så med det perspektivet så är det väl fel på svensk skylting eller regler och inte bilisterna. Antagligen behövs pengar för att göra nåt och då händer förstås ingenting annat än att man höjer böterna...

Kan man inte ta fram en ny högerregelsskylt om man nu envist vill att små vägar som kommer från höger ska ha företräde så kan man väl påminna alla om det?

Retoriken att folk är dumma i huvet när dom inte kör enligt högerregeln och sen höja böterna funkar ju inte!
leifer
Förstabilsförare
Förstabilsförare

Re: Dags att göra nåt åt högerregeln?

Inläggav Spirit » tis 09 mar 2010, 23:23

Kan man inte anpassa sin körning efter en bra högerregel så kanske det är bättre att man slutar köra bil och tar bussen.
Spirit
Passagerare
Passagerare

Re: Dags att göra nåt åt högerregeln?

Inläggav KörB+D » ons 10 mar 2010, 01:37

Hej angående
"Rodeller och fyrvägsstopp är ofta antingen helt felplacerade eller främjar trafiken negativt genom att ofta påverka trafikflödet negativt. Själv pläderar jag ofta mot rondeller, i suynnerhet när de:
- läggs på vägar med olika dignitet
- byggs som en dålig ursäkt i stället för trafikljus
- bevisligen påverkar trafikflödet negativt (utgår i detta från det hypotetiska resonemanget att en 4-rondell ger 25% av bilisterna 25% av trafikflödet 25% av tiden, vilket är falskt).
Rikard Ainz "
Det är klart att flödet inte blir 25% *4 i en rondell med 4st anslutningsvägar.
Hur stor del av tiden i en 4vägskorsning är det: Rött för alla bilar?
Gult för alla bilar? och grönt för mer än 2st av anslutningsvägarna? (det kanske är 45%) om det finns en lite större/ mer trafikerad väg (kör riktning)
Med detta beror mycket på hur fördelningen av trafikmängden ser ut.
Är det nästan bara trafik från 2 håll (vägar) bör det vara bättre med trafikljus
specielt om det är mycket trafik och högre hastighet (antal körfält, hastigheten) bestämmer..
Men mindre trafik mängd och om trafiken är fördelad jämt mellan 3 eller 4st tillfarts vägar, alt om det är många "vänster svängar" så är det oftas bra med en rondell.

Så med bra planerade rondeller (med möjlighet att svänga höger utan att behöva köra in i rondellen)
finns det möjlingheter att köra utan att behöva stanna (låg fart på 2an) = inga stopp/start, så flyter trafiken..
KörB+D
Passagerare
Passagerare

Återgå till Trafik