MoparMadness skrev:Med anledning av att jag såg nyheten om Volvos nya 119-gramsbilar, så började jag fundera lite. Hur lite bränsle kan man egentligen få en V70 att dra, om vi förutsätter att bilen använder en förbränningsmotor? Var stoppar det egentligen? Vad stoppar?
Nu pratar jag alltså om teknisk utveckling, inte om körteknik.
Sitter här och är uppe i fart på de grå och känner för att återskicka det svar som jag formulerade till frågan innan forumet kraschade och inlägget försvann för över en månad sedan.
Tyvärr minns jag inte längre ordagrannt vad jag skrev, men i stort kommer jag nog säga samma sak.
--------------------------------------------------------
För att göra ett enkelt men rimligt antagande om vad som teoretiskt är möjligt att komma ned till i förbrukning för en Volvo V70 DRIVe utan hybridteknik så utgår jag ifrån de data som Volvo kommunicerade för sin plugin-hybrid baserat på just V70.
Volvo uppger för denna att batteriet har en kapacitet på 11,3 kWh varav 8 kWh används för framdrift av bilen och skall ge en räckvidd upp till 50 km på enbart el. Eftersom denna räckvidd avser EU-norm blandad körning så betyder detta att en V70 av detta snitt förbrukar 16 kWh el per 100km i cykeln. Denna bil har sedan en förmodat hög nivå av regenerativ bromsning som sänker energibehovet med minst 5% jämfört med en bil utan hybridteknik, men å andra sidan är verkningsgraden mellan batteri och hjul inte särskilt hög för eldrift. Batteriet kan på sin höjd antas släppa infrån sig energin med 98% verkningsgrad, kraftelektroniken ligger på 95%, elmotorn på 95% och reduktionsväxeln kan antas ligga på 97%. Summan blir då 90% eller en faktisk energiförbrukning för framdift av bilen på drygt 14,5 kWh/100km.
Det finns sedan ingen anledning att tro att denna plugin-hybrid skall ha bättre aerodynamik än DRIVe med 1.6 liters dieseln utan dess 205 hk D5-motor lär snarare kräva mer kylning och därför medföra sämre luftmotstånd. Även dess vikt lär också vara klart högre än 1.6D DRIVe eftersom D5-motorn är tyngre och både elmotor och batteri väger en hel del extra.
Som en följd av dessa avvikelser så är det inte orimligt att anta en energiförbrukning om 14 kWh/100km för en V70 DRIVe som utnyttjar den nivå av bromskraftåtervinning som är möjlig för en ickehybrid.
En modern dieselmotor har en bästa verkningsgrad på omkring 40% och kan i framtiden tänkas komma upp mot 45%. Motsvarande för bensinmotorer är 36-38% rimligt idag och framtiden kan man tänkas pressa upp dem över 40%.
Den diesel som används vid certifiering i EU-cykeln har ett energiinnehåll på 9,95 kWh/liter.
Bensin(E5) ligger på 8,94 kWh/liter.
Med en energiförbrukning på 14 kWh/100km och en verkningsgrad hos växellådan på höga 95% ger detta att man för en dieselmotor med en verkningsgrad på 40% teoretiskt kan komma ned till som lägst 3,71 l/100km och lägst 3,30 l/100km med en tänkt verkningsgrad på hela 45%. För att ens komma i närheten av dessa nivåer krävs dock hybridteknik liknade den som finns i Prius eller liknande fullhybrider.
Den förbrukning om 4,5 l/100km som Volvo V70 DRIVe erbjuder i dess senaste version kräver en verkningsgrad hos motorn på i genomsnitt hela 33,7% om man antar en verkningsgrad om 93% hos växellådan. Detta är imponerande högt med tanke på att motorn startas kall och inte har hjälp av hybridteknik för att öka verkningsgraden.
Även om det finns en teoretisk möjlighet att sänka förbrukningen ytterligare så är det i praktiken svårt att göra några större sänkningar utan riktig hybridisering.
Ned till 4,3 l/100km kan man nog komma i ett nästa steg med med hjälp av start/stopp och ned mot 3,7 l/100km bör vara möjligt med fin hybridteknik.
För att komma lägre än 3,5 l/100km på en bil i storlek med Volvo V70 så krävs plugin-teknik som "fuskar" ned förbrukningen med hjälp av laddad energi från elnätet.
Som jämförelse kan det vara kul att reflektera över Toyota Prius som förbrukar 3,9 l/100km måste klara sig med låga 12,5 kWh/100km om man antar att dess hybridmotor i genomsnitt tillåts arbeta med 36% verkningsgrad jämfört med dess optimum som är 38%. Detta är på inget sätt orimligt, men påvisar dels att bilen i sig är energisnål och dels att drivlinnan arbetar väldigt effektivt för att nå den låga förbrukningen.
Som jämförelse så förbrukar lilla Tesla Roadster cirka 14,5 kWh/100km och Chevrolet Volt 15,5 kWh/100km i den amerikanska körcykeln som motsvarar EU-norm. Think City å sin sida slukar över 17 kWh/100km enligt EU-norm.