Erfarenheter av Dackonline.se?

Däck är minst lika viktigt som bilen i övrigt. Finns väl knappast något man diskuterar mer än nya däck och fälgar... Vill du tipsa, varna eller bara snacka lite om däck och fälg, gör du det i den här kategorin.

Moderatorer: Mattias Rabe, Rikard Ainz

Erfarenheter av Dackonline.se?

Inläggav lbs129 » mån 04 jan 2010, 19:44

Hej!

Jag undrar om det är någon här som har erfarenheter av Dackonline.se? De har ju onekligen lockande priser, särskilt på sommardäck. Jag såg att det fanns en jättegammal tråd (nästan fyra år) om detta men jag tänkte att det kunde passa med en lite mer aktuell tråd. :)

Mvh Johan
Användarvisningsbild
lbs129
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Re: Erfarenheter av Dackonline.se?

Inläggav Mattias Rabe » tis 05 jan 2010, 01:40

Tjena Johan!

Jag har bara positivt att säga om Däckonline efter att ha handlat från dem några gånger genom åren. Det är dock snart två år sedan sist.
Grejen är den att jag har själv ingen aning om hur det fungerar att beställa via deras webb, utan jag syftar på min kontakt med Däckonline, det vill säga verkstaden (däck+rekondfirman) på Friisgatan i Malmö. Killarna som har den är väldigt tillmötesgående och schyssta. De plockar hem de däck man vill ha, om de inte redan har dem hemma. De kränger oftast på dem på fälgarna/bilen när man väntar eller går en sväng. Och priserna är ju faktiskt riktigt bra... och ibland har de bjudit på monteringen.
Senast jag var där hade jag köpt nya fälgar och däck från annat håll, kom ner till Däckonline på Friisgatan, de balanserade och satte på däcken på fälgarna direkt och smackade på dem på bilen och plockade av däcken på mina andra fälgar för att jag skulle kunna sälja dem. Och allt kostade en spottstyver... ett par hundralappar. De kanske kände igen mig?!

Nu förmodar jag att "min verkstads" beteende inte är applicerbart på alla verkstäder inom Däckonline, men har du en Däckonline-verkstad i din närhet så kan du ju kolla om du får förtroende för dem och be dem plocka hem de däck du vill ha om du känner dig osäker på att beställa direkt på dackonline.se.

Hoppas mitt långa svammel gav dig något :)

Lycka till!
Dobermann... vackrare hund finns inte!
Användarvisningsbild
Mattias Rabe
Admin TV

Inläggav Rikard Ainz » tis 05 jan 2010, 10:47

Finns en Däckonline distributör i Eslöv jag anlitat de sista 3-4 åren utan problem.
Dock kan man tydligen välja mellan att beställa "Dackonline-däck" eller "firmans egna" sortiment. Nu sist fick jag ta "firmans" då det var tjall på leveranserna från Däckonline och jag var sent på det, som många andra.

Dock måste jag ju tillägga att man får ju det man beställer och det man vill betala för, så det gäller i högre grad att ha tungan rätt i mun och vara påläst innan man skickar in beställningen. Däckfirman kan inte hjälpa till i någon betydande mening efteråt.
Användarvisningsbild
Rikard Ainz
Forum Admin

Inläggav lbs129 » ons 06 jan 2010, 21:54

Tack för era svar! Det verkar alltså som att det ska gå bra att beställa från Dackonline.se. :)

Då ska man bara komma på vilka däck som är bra, för antagligen blir det dags att köpa en uppsättning sommardäck i vår. Det behöver inte vara några extrema däck men de ska inte heller vara för billiga och dåliga. Jag har tittat på dessa som verkar väldigt prisvärda: Vredestein Sportrac 3. Vad tror ni om dem? :)

Mvh Johan
Användarvisningsbild
lbs129
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav Mattias Rabe » ons 06 jan 2010, 22:28

Vredestein, jag vet inte jag... har haft Vredestein dubbdäck och värre däck att tappa dubbar har jag aldrig varit med om. Kompis köpte Vredestein sommardäck till sin Saab för nåt år sen och han var nöjd då han fick däcken billigt. Han gillade inte oljudet från dem dock och prestanda- och säkerhetsmässigt gissar jag att de inte ligger i (absoluta) topp. Vredestein är nog ett typiskt medeldäck, inte uselt men inte heller superbt.
Jag kan ju säga att jag inte anser de vara prisvärda när man kan hitta exempelvis Michelin- och Continental-däck för ett par hundralappar till. Komfort och säkerhet går i första hand hos mig så om slutbeloppet landar på 1-2 extra tusenlappar är det värt det. Anser jag.
Du kan nog få bättre GoodYear för ungefär samma pris som Vredestein skulle jag tippa. Så var det när jag för ett gäng år sedan köpte nya till min gamla 850. På den tiden var man student och ville inte kosta på sig Continental till exempel. Efter att ha läst runt på x antal forum och tester föll valet lätt på GoodYear... Vredestein fick lite sämre betyg från användarna då i alla fall.
Dobermann... vackrare hund finns inte!
Användarvisningsbild
Mattias Rabe
Admin TV

Inläggav lbs129 » tor 07 jan 2010, 18:21

OK, jo jag hittade lite tester nu och Vredestein Sporttrac 3 var tydligen ganska medelmåttigt. Däremot så var Continental PremiumContact 2 testvinnare i flera tester och bara ca 100 kr dyrare per hjul! Sedan finns ju Bridgestone Turanza ER300 också i ungefär samma prisklass. Vi har haft två uppsättningar såna som har fungerat bra, men det kan ju vara roligt att prova något annat någon gång. Goodyear Excellence verkar också vara bra däck. Det dröjer visserligen några månader tills det ev. blir dags att köpa sommardäck men det är ju alltid bra att vara förberedd. ;)

Mvh Johan
Användarvisningsbild
lbs129
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav hultarn » tor 07 jan 2010, 19:42

Jag har köpt både enbart däck såväl som kompletta hjul från Däckonline, och det har funkat väldigt bra! Inga bekymmer, bara hämta hjulen på posten.

Däremot vill jag varna för Autothek/Motothek, det tog tre månader (!) innan jag fick tillbaka pengarna jag betalat! Tre månader, massor av mail som de inte svarade på, massor av telefonsamtal där folk inte kunde engelska, till slut fick jag löfte om pengar, men de kom inte förrän flera påstötningar.
Och anledningen till att jag skulle ha pengar tillbaka var att de påstod att de inte kunde leverera däcken jag beställt, trots att de först konfirmerade ordern och de enligt uppgift hade dem i lager. Veckan efter hade de samma däck ute igen, men då 500 kr dyrare per styck....
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...
hultarn
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav 1billion » lör 16 jan 2010, 11:31

Funkar hur bra som helst att beställa från dom (har beställt 4ggr), problemet är att hitta någon som kan montera dom till en rimlig kostnad.
Mina senaste däck lät jag monteras hos en firma som jag hittade via deras "sök monteringsverkstad" Tyvärr använde dom beg vikter och utförde arbetet amatörmässigt.
1billion
Passagerare
Passagerare

Inläggav lbs129 » tis 02 feb 2010, 17:53

Tack för alla svaren! :)
Det kanske blir däckköp lite längre fram i vår, nu är det ju mer vinter än på länge!

Mvh Johan
Användarvisningsbild
lbs129
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav Jörgen » lör 06 feb 2010, 07:35

Både jag och min pappa köpte däck av däckonline det gick smidigt fick dom hem leverade till min pappa. min far sparade 600kr däck bara för han kollade vad som var lagliga däck mot standard monterade på sin bil.
Jörgen
Passagerare
Passagerare

Inläggav Trippelfarsan » ons 31 mar 2010, 13:24

Jag har själv beställt däck och bara postivt att säga om dem.

Men som andra redan sagt måste du ha en bra relation med lokal däckverkstad för att det ska bli så kanonbilligt som man tror..

Däckonline har numera en lista på lokala firmor och deras monteringspriser så det blir rätt lätt å jämföra
// Hjälp till att utse bästa familjeräcern på min blogg >> http://trippelfarsan.blogspot.com/
Trippelfarsan
Passagerare
Passagerare

Inläggav lbs129 » fre 16 apr 2010, 23:49

Det blev en beställning till slut, och vi kom fram till att Uniroyal RainExpert verkade väldigt prisvärda! De har fått bra betyg i flera tester och fått utmärkelsen "särskilt rekommenderade" av ADAC. :)

Vi har valt att få däcken till en monteringsstation och de ska komma nästa vecka, men det ska nog gå bra! De är på väg från Tyskland nu. :)

Mvh Johan
Användarvisningsbild
lbs129
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav Raphaelm69 » sön 18 apr 2010, 16:14

Däckonline är varken bättre eller sämre än andra online-företag tycker jag.
I de flesta fall fungerar det utmärkt och man får däck till bra priser.
I fallen där det inte fungerar så är det svårare och krångligare att få rätt, mer omständligt att reklamera köp online. Däckonline är en tysk firma.

Uniroyal är bra däck, från Continental.
Vredestein har mötts av blandade resultat i tester. Ibland vinner de, ibland hamnar de medel. Olika på olika däck och dimensioner. Generellt så har de bra grepp med fin styprecision på torr och våt asfalt, men är mer inriktade på sportiga förare vilket gör att komfort, ljudnivå och lågt rullmotstånd ligger en bit efter. De räknas som däck tillhörande mellanklassen. Alltså där Uniroyal, Klébér, Fulda, BF Goodrich m fl ligger.
Raphaelm69
Passagerare
Passagerare

Återgå till Däck & fälg