Angående småbilstestet i TV nr 24

Diskutera tidningen i allmänhet och senaste numret i synnerhet.

Moderatorer: Rikard Ainz, Mattias Rabe

Angående småbilstestet i TV nr 24

Inläggav Villdemar » mån 15 nov 2010, 19:46

Det är med djup tillfredsställelse jag i småbilstestet noterar tidningens negativa reaktion på nya Yarisens oplana bagageutrymme.

Hur man som biltillverkare så till den milda grad kan förstöra ett tidigare så finurligt och praktiskt plant golvsystem är för mig en gåta jag förmodligen aldrig kommer att få svar på innan jag transporteras till evig vila i en förhoppningsvis avlägsen framtid.
Villdemar
Passagerare
Passagerare

Re: Angående småbilstestet i TV nr 24

Inläggav Mattias Rabe » tis 16 nov 2010, 15:53

Testet som Villdemar syftar på är detta.
Dobermann... vackrare hund finns inte!
Användarvisningsbild
Mattias Rabe
Admin TV

Re: Också Angående småbilstestet i TV nr 24

Inläggav atmosper » tor 18 nov 2010, 03:44

Som ägare av en av de testade bilarna, Mazda 2 1.3, blir jag lite fundersam hur man bär sig åt för att köra en sådan på 0.9 l/mil i snittförbrukning. Har aldrig varit i närheten av det och jag brukar inte direkt praktisera eco-driving.
atmosper
Passagerare
Passagerare

Inläggav dreamerii » mån 22 nov 2010, 10:29

Teknikens världs testförare brukar ha en tendens att köra bilar väldigt hårt i alla tester tycker jag. Jag har vid två tillfällen direkt kunnat jämföra min egen bil med ett test i TV och båda gångerna har TV landat på höga siffror som jag aldrig kommit i närheten av.
Slutsatsen man kan dra är att om en bil är snål i TV:s tester, då jäklar är den snål :)
dreamerii
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav Villdemar » ons 24 nov 2010, 15:15

Jag fick lite tid över och åkte därför in till min lokala Volkswagenhandlare för att provsova den av småbilstestet upphaussade nya Polon.

Mitt betyg blir en sovsäck. Och då är jag generös! Bagageutrymmet är en kiropraktikers våta dröm. Jag kunde inte sova bekvämt hur jag än vände och vred på mig.

För det första är baksätets sittdynor i vägen och måste demonteras vilket är krångligt. För det andra är gapet mellan baksätet och framstolarna alldeles för brett.

En mycket kortväxt person kan möjligen sova någorlunda bekvämt. Men inte undertecknad, och det är han som räknas i det här fallet.
Villdemar
Passagerare
Passagerare

Re: Också Angående småbilstestet i TV nr 24

Inläggav hultarn » mån 13 dec 2010, 19:18

atmosper skrev:Som ägare av en av de testade bilarna, Mazda 2 1.3, blir jag lite fundersam hur man bär sig åt för att köra en sådan på 0.9 l/mil i snittförbrukning. Har aldrig varit i närheten av det och jag brukar inte direkt praktisera eco-driving.

Ja, det måste vara en prestation att få små bilar att dra så mycket! 0,95 på Micra och 0.97 på Fabia är ju enormt!
:shock:

Märkligt är ju också att Peugeot och Citroen är de enda som kommenteras, fast de är långt i från de som är de värsta syndarna om man jämför uppgiven kontra verklig förbrukning. 207 drar 25% mer än uppgivet, medan Micra och Fabia drar 90 % mer! Borde man inte peka på dem istället? (11 bilar ljuger mer än 207...)
Ska man istället jämföra med den fiktiva förbrukningen (sverigecykeln) så ligger 207 på 19 % och Mazda 2 på 35 % över. (5 bilar ljuger mer...)

Vad är logiken i att peka ut endast de två bilarna?

Som jag ser det är det bara Fiestan som är hyfsat snål.
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...
hultarn
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav dreamerii » mån 13 dec 2010, 20:31

De är ju lite roliga så på TV. Samma sak i något test där de jämförde sedaner, bland annat BMW 3-serie och Audi A4. De klankade ner på A4:n och sa att den hade trång inlastning, men i själva verket så var BMW:n nästan 1dm trängre på alla ledder, men inte sa de något om att BMW:n var trång...?
dreamerii
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav hultarn » tis 11 jan 2011, 17:53

.
Måste tillstå att jag är lite besviken på att ingen från testlaget har kommenterat våra kommentarer. :(

Men, jag hoppas på att de vaknar till nu efter juluppehållet!
*håller tummarna*
hultarn
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav hultarn » mån 31 jan 2011, 21:52

Måste tillstå att jag är mer än lite besviken på att ingen från testlaget har kommenterat våra kommentarer. :( :(
Rabe: kan du få fart på någon av kollegorna?
hultarn
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav hultarn » lör 05 mar 2011, 19:12

Nu har det gått 5 veckor sedan förra påstötningen.
Måste tillstå att jag är mycket besviken på att ingen från testlaget har kommenterat våra kommentarer.

Rabe: kan du få fart på någon av kollegorna, eller är det kanske dags att lägga ner forumet?
hultarn
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav hultarn » tor 12 maj 2011, 20:29

Nu har det gått 2 månader sedan min senaste påstötning, och ingen som helst reaktion från TV!

Det är 5 månader sedan besökarna ställde frågor! Är inte TV inte mer intresserade av sina läsare?

Men, nu har jag fått nog!

Jag struntar i det här forumet. :evil:
Tack för mig!
hultarn
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav Mattias Rabe » tor 12 maj 2011, 23:00

Sorry Hultarn,
jag har påmint men tyvärr har det ramlat mellan stolarna på något vänster. Jag påminner gärna igen :)
Dobermann... vackrare hund finns inte!
Användarvisningsbild
Mattias Rabe
Admin TV

Återgå till Senaste numret