Uppmätt motorstyrka

Diskutera tidningen i allmänhet och senaste numret i synnerhet.

Moderatorer: Rikard Ainz, Mattias Rabe

Uppmätt motorstyrka

Inläggav horvendile » tor 09 apr 2009, 13:56

Jag har en fråga om uppmätt motorstyrka.
Vid tester mäter ni upp bilarnas motorstyrka i testlabbet. Vanligtvis skiljer sig resultatet från tillverkarens uppgifter. Hur konsistenta är de siffrorna mellan olika exemplar av samma motormodell? Ta till exempel när ni mätte upp 138 hk på etanol i 1,8-litersmotorn med nominellt 125 hk som sitter i Volvos mindre bilar. Kan man anta att det resultatet står sig för den motorn generellt, eller är de individuella variationerna så stora att om man testar en annan bil av samma modell så får man tex 127 hk?
horvendile
Passagerare
Passagerare

Re: Uppmätt motorstyrka

Inläggav Hydrazine » ons 22 jul 2009, 12:03

Min personliga åsikt är att TeknikensVärlds före detta samarbetspartner för tester, nämligen Rototest, gav mer tillförlitliga siffor än den firma som TV anlitar nu för tiden.
Rototest angav aldrig något annat än effekt på drivhjulen, men numera försöker TeknikensVärld sig på att genom att bromsa bilarna på en rullande landsväg och sedan rulla ut dem räkna fram motorns prestanda på vevaxeln "Verklig motoreffekt" trots att det är omöjligt att göra med någon precision eller tillförlitlighet.

Den som är insatt i fysiken bakom motorprestanda och har öga för detaljer kan ofta på de grafer som TeknikensVärld visar se omöjliga förhållande mellan vridmoment och effekt samt även motorer med ofysikaliska karraktärer. Allt en följd av att man anlitar en firma som uppenbart inte har en aning om att deras mätmetod är bristfällig eller är nöjda med de brister som finns.

Normalt mellan motorindivider av en viss typ är spridningen i motorprestanda inom några procent och det finns även strikta lagkrav som säger hur stor avvikelsen får vara från det certifierade och marknadsförda värdet vid kontroll av motorer ur löpande produktion.

Med tanke på vilka kontroller myndigheterna gör vid certifiering av nya motorer och de kontroller som görs i löpande produktion så är jag mer benägen att lita på tillverkarnas uppgifter än de som uppges av denna tidning. Siffror som i början av 2000-talet togs fram av Rototest för TeknikensVärlds räkning och sedan några år tillbaka återfinns i en konkurerande tidning är matnyttiga för den teknikintresserade och mer trovärdiga.
Hydrazine
Förstabilsförare
Förstabilsförare

Inläggav nomorenow » tor 23 jul 2009, 07:43

Ja, man slås (alltför) ofta av att moment- och effektkurvorna är orimliga. Vid några tillfällen har man t.o.m. redovisat en effektkurva som viker ned samtidigt som momentkurvan fortsätter uppåt, något som är helt omöjligt att uppnå eftersom effekten är en produkt av momentet och varvtalet, dvs vid konstant moment ökar effekten linjärt mot varvtalet.

Det mest användbara måttet borde väl vara att redovisa momentet på drivhjulen på respektive växel, över hela det användbara varvtalsregistret? Fast det kanske blir alltför tekniskt för både journalister och svensson?

PS: Den där utrullningsmetoden är jag skeptisk till - friktionsförlusterna vid passivt rullande utan last kan näppeligen användas för att beräkna förlusterna vi full last?
nomorenow
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Inläggav Hydrazine » tor 23 jul 2009, 15:08

nomorenow,
Jag håller helt med du :)
Tyvärr har tidningen bara slagit ifrån sig varje gång jag har påpekat något fel på någon effektkurva. Vill man tro att man visar "verklig effekt" så blir man väl kanske inte så glad när sådana som vi avfärdar dem som overkliga bara genom att titta på kurvorna i några sekunder. :lol:
Hydrazine
Förstabilsförare
Förstabilsförare

Återgå till Senaste numret